The Amazing Spider-Man Recenze The Amazing Spider-Man

The Amazing Spider-Man

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

25. 8. 2012 22:32 2

Po zakončení úspěšné pavoučí trilogie se na filmová plátna dostává další Spider-Man, byť s jiným hereckým obsazením i režisérem, se snahou vyždímat z populární značky maximum. Při této příležitosti na sebe nenechala dlouho čekat ani tradiční herní adaptace, kterou si vzalo na starost studio Beenox mající prsty již v předešlých dílech. A pakliže považujeme titul The Amazing Spider-Man za restart série, musíme přisvědčit, že se autorům povedl.

Otevřený Manhattan

Dlouho se nedařilo, aby náš Spider-Man dokázal něco víc, než jen poskakovat kolem nepřátel a dávat jim pořádně do čenichu. To až nyní, i přestože nový díl používá víceméně starou známou nadstavbu, v níž se souboje ani náhodou neodsunují na druhou kolej, ba naopak. Ve všech ohledech jsme ovšem svědky výrazného posunu vpřed, díky čemuž hra dostává mnohem dospělejší tvář a působí mnohem sebevědoměji. Tím největším rozdílovým faktorem je přitom sandboxový režim posunující hraní na úplně jinou úroveň, protože se nám konečně otevírá město Manhattan, v němž si můžeme libovolně létat, běhat po stěnách a užívat si pocitu volnosti jako nikdy předtím.

Zhoupnutí na pavoučí niti nad rušnou ulicí mezi mrakodrapy vypadá naprosto fantasticky a také uvěřitelně, když pod sebou vidíte auta na křižovatkách, lidi čtoucí noviny či debatující kroužek, k němuž když si to namíříte, zasytí vás pochvalná gesta dávající jasně najevo, že vás mají za hrdinu. To předešlým dílům chybělo – rozsáhlejší zachycení role hrdiny a jeho života, do nějž se nyní můžeme více ponořit. Autentičtější dojem založený na detailnějším zobrazení přispívá také tomu, aby toho Spider-Man mohl ukázat zkrátka víc. Možná je pak trochu škoda, že nás design misí zavede převážně do uzavřených interiérů, v nichž se možnosti tenčí a prim hrají opět souboje.

Viva la Batman

Důvod nezbytného zásahu pavoučího hrdiny přitom sahá k experimentálním pokusům Dr. Curta Connorse, jenž se snažil zkřížit DNA člověka se zvířetem. Výsledkem byl však únik jednoho z mutantů, následkem čehož se v ulicích a kanalizačních systémech šíří virus přeměňující lidi na nebezpečná zkřížená stvoření s násilnými sklony a přemírou zvracivých reflexů. Na zastavení této katastrofy jsou vysláni i specializovaní roboti, avšak naneštěstí pro vás se postaví rovněž proti vám s vědomím, že patříte mezi mutanty. A vy máte opět plné ruce práce takřka s každým.

Samotný úvod trochu bije do očí pro viditelné nalezení inspirace ve hře Batman: Arkham City, to když se ocitneme ve vězení a hned nato se spustí bojová pasáž. Patrnou shodu přitom nenalézáme jen v lokaci, nýbrž i v celém zpracování bojového systému založeného na dvou tlačítkách, kdy jedno slouží klasicky pro útok a druhé pro rychlou reakci na útok protivníka (k vidění je i obdobná indikace nad jejich hlavami). Jednoduchý ověřený princip ale svědčí plynulé hratelnosti a význačnou měrou nahrává momentkám s nádechem filmového střihu, které plní svůj účel měrou vrchovatou a pro tuto komiksovou značku natolik signifikantní. Jen si nejsme jisti, zda nám to autoři neusnadnili až přespříliš. Situace, kdy budete čelit třeba i desítce nepřátel totiž nebudou vůbec výjimečné. S eliminací pak přitom nebudete mít zásadnější problém, což z hlediska hledání výzvy není nejžádanější stav.

Ticho po pěšině

Ne, v této hře nenaleznete mnoho překážek, které by vám větší měrou způsobovaly potíž, ale zároveň vás autoři nenechají napospas jednotvárné akci, v níž se jen instinktivně a téměř bezmyšlenkovitě bijete s okolím. Zpestření tak nabídnou velmi vítané úseky, kdy se v tichosti plazíte po stěnách a zcela nespatřeni likvidujete jednoho mutanta za druhým nenadálým útokem shora. I kdyby vás někdo při činu spatřil, můžete se rychle přichytit na opačnou stranu místnosti do tmou pohlceného místa, kde vás nemají šanci zpozorovat a pokračovat o chvíli později v rozjetém plánu. Drobnou vadou na kráse je fakt, že vás do těchto situací nikdo nenutí a neexistuje zhola nic, co by nevyřešil pěstní souboj, čímž si autoři podkopávají v jistém smyslu nohy.

Nemůžeme ale na druhou stranu tvrdit, že souboje samotné postrádají pestrost, a to také díky systému získávání zkušeností, v rámci něhož můžete postavu rozvíjet, přidávat nové schopnosti a užívat si tak vydatnou porci různě navazujících komb a pohybů. Levelování postavy se přitom zakládá logicky na všech dosažených úspěších, převážně stávajících z pokořování hordy nepřátel. A nabídka možných vylepšení není rozhodně malá. Nemůžeme se ale zbavit sžíravého pocitu, že se hra hraje prakticky sama, což nemusí každému úplně vyhovovat.

Jo, to se nám líbí

Využití potenciálu Spider-Mana ovšem konečně s novým dílem zasahuje do větší hloubky a celkový dojem je pak mnohem komplexnějšího rázu. Když se můžeme s hlavním hrdinou pohybovat po úrovních bez jakýchkoliv omezení, hned je to znát. Šplhání po zdech, využívání úzkých šachet, skok z jednoho místa na druhý, a hlavně při bezproblémovém ovládání (mluvíme-li o gamepadu, protože kombinace klávesnice a myši si vyžádá slabé chvilky). Trochu neuvážený přístup ale panuje z hlediska designérského, neboť ten nastavuje záda novým povedeným prvkům a zabraňuje většímu využití daného potenciálu zejména při plnění hlavních misí, čehož je škoda.

Bez většího pochybování ale musíme podotknout, že nová hra z pavoučího univerza doznala výrazného skoku vpřed svou rozlehlostí, zpracováním světa a možnostmi, jimiž má snahu více nasytit hráče a přinést mu kvalitní zážitek, což se daří. Konečně se také můžeme jen tak proletět ulicemi Manhattanu, sbírat různorodě rozmístěné komiksy jen tak z dlouhé chvíle a sem tam zachránit nějakou pohromu. Dojem z otevřeného světa je skvělý, ale mohl by být ještě lepší. Větší důraz na vybalancování herních složek by proto pro příště neškodil.

The Amazing Spider-Man

Jednoznačně nejlepší hra s Pavoučím mužem, v níž dominuje otevřený svět a rozsáhlý počet možností při bezproblémovém technickém provedení. Jen nikdo pořádně netušil, jak to všechno ještě více zužitkovat.