Deadlight Recenze Deadlight

Deadlight

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

11. 9. 2012 22:00
Reklama

Připravit postapokalyptický svět, v němž se na vás ženou zombíci a náboje v brokovnice se téměř nezastaví, to už může znít trochu fádně a otřepaně. Autoři hry Deadlight jsou si toho očividně vědomi, a proto se na stav situace rozhodli reagovat zprostředkováním naprosto jiného druhu zážitku, kde se posunují priority, mění zásady a výsledek stojí skutečně za to.

Pravidlo číslo jedna: Přežít!

Deadlight se neřadí mezi velké komerční hity, ale přes to se může těšit velké oblibě, přičemž na Xbox Live Arcade patří aktuálně k absolutní špičce, a zaslouženě. Na první pohled se může jevit 2D zpracování jako strohé, avšak postupem času do něj začnete pronikat a získáváte pocit, že takhle to způsobům hry vyhovuje nejvíce a nic jiného si nedokážete po chvíli ani představit. Nejedná se ze strany tvůrců o alibismus, ale o smyslný díleček do skládanky, bez něhož by hra jako taková byla stěží poloviční.

V této akční plošinovce se nemáte cítit jako hrdina, ale jako obyčejný člověk, konkrétně jako bývalý policista Randall Wayne, se snahou najít svoji rodinu a najít bezpečný úkryt. Žádné vyvražďování nebo odvrácení katastrofy, jen přežít a postarat se o své blízké. Tohle motto vás bude provázet v průběhu celé hry, v níž se klade důraz na zobrazení ponurého světa, kde naděje umírá poslední. Na spoustě míst se nebudete cítit extra dobře – benzínová pumpa ověšená sebevrahy, důlní prostory v troskách, okna zalitá krví a hlavně místa plná nenažraných zombíků, jimž musíte neustále vzdorovat. A tak to má být.

Pojď sem - pojď tam

Jen zřídkakdy se pustíte do otevřeného boje s masou zombií jen za pomoci sekyry nebo revolveru, a to nejen z důvodu nedostatku nábojů, ale především z uznávaného pravidla zaručující vítězství byť pomalých, tak převahou útočících mozkožroutů. Navíc do styku se zbraní přijdete jen ve vybraných pasážích, takže nemáte věru moc na vybranou. Řešení se nachází povětšinou v úprku a skocích na vyvýšená místa, kam se zombií nedostanou. Jejich chování má totiž striktní zásady, čehož můžete a někdy i musíte využít. Můžete třeba zapískat či střelit z praku na o kus vzdálené auto, čímž vyvoláte zvuk, za nímž se oni bezmyšlenkovitě vrhnou, a vám se otevře volná cesta vpřed. Nebo je naženete do propadliny, z níž se už nevyhrabou. V tomhle se hra pyšní velké variabilitě a případné prostřílení se úrovněmi by mělo na celkový dojem jen negativní dopad.

Poprat se se zádrhely logickou cestou je totiž mnohem zábavnější, realističtější a mnohem příhodnější pro zachování nádechu atmosféry. Všichni protivníci jsou si rovni, nikdo vás nepřekvapí a vy můžete využívat jejich indispozic. A i když to může někdy vypadat, že si z nich děláte šprťouchlata, je na místě respekt přinejmenším z jejich chladného působení řízeného pouhými instinkty. Charakteristická pomalá chůze spojená s nepopsatelným zvukovým projevem nahání určitě strach, zvláště když zrovna nevíte, kam dál.

Bezchybná technická vytříbenost

Krvežíznivé potvory jsou však stále jen interaktivními předměty patřící do obalu plošinovky, o jejíž principy tu jde především. Krom hrátek se zombíky se proto dočkáte ještě kvanta mechanismů, která si nejprve osvojíte a pak následně zařadíte do běžného užívání. Jednou bude potřeba přesunout krabici, v jiném případě prokopnete dveře či prakem prostřelíte střešní okno. Díky těmto věcem se z Deadlight stává kompaktní záležitost, která má neuvěřitelný smysl pro detail a staví úrovně tak, aby působily vždy různorodě. I tempo hry se aktivně proměňuje, kdy vám v jedné chvíli teče do bot a hned nato si můžete v klidném rozpoložení třeba pouvažovat o smyslu života.

Absolutně špičková práce byla odvedena na ztvárnění okolního světa včetně počasí, díky čemuž působí hra přesně tím ponurým dojmem, jakým by měla. V tom případě nezáleží příliš na tom, zda vám exteriér nabídne zrovna noc nebo den, protože v obou případech lze mluvit o pamětihodné atmosféře se skvělým zachycením postapokalyptického světa. To samé platí o uzavřených prostorách, kde se navíc projeví ten sžíravý pocit úzkosti, kde jste svým způsobem lapeni do pasti, což u klaustrofobiků jinými slovy znamená, že se zlý sen stal skutečností.

Deadlight má jednu zásadní vadu na kráse, totiž hrací délku čítající jen něco málo přes 2 hodiny, což z ní činí jen takovou jednohubku na jeden pozdní večer. Pakliže ale právě toto hledáte, nic jiného už neshánějte a pusťte se právě do téhle delikatesy, která vás svým stylem naprosto okouzlí a dostaví se beze všeho uspokojivý zážitek, na nějž si kdykoliv rádi zavzpomínáte, a to jenom v dobrém.

Deadlight
Windows PC
Xbox Xbox 360

Verdikt

Inteligentní akční plošinovka s artistickým zpracováním, která by i bez krvežíznivých zombií stála za hřích. S nimi je to ale ještě o kus lepší. Škoda krátké hrací doby.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama