Dead Space 2 Recenze Dead Space 2

Dead Space 2

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

24. 1. 2011 23:56 23

Někdy mi je skutečně líto, že mají filmy podle her tak prachbídnou reputaci. A nejde samozřejmě jen o reputaci, která může být zkreslená. Herní filmy jsou jednoduše špatné a čím hlouběji se noří do filmového bahna, tím méně jsou kvalitní filmaři ochotni jim věnovat svůj čas a peníze. Velká škoda zejména pro tak „zfilmovatelné“ tituly jako je Mass Effect, Call of Duty nebo právě Dead Space. Ponurý sci-fi příběh o přeživším inženýrovi, který bojuje proti zmutovaným hnusákům na rozpadající se lodi uprostřed vesmíru, doslova volá po tom, abychom se na něj mohli zajít mrknout do kina, na druhou stranu toho ale má i hra hodně co nabídnout. O kvalitách nás přesvědčil už první díl a ani pokračování z nastaveného kurzu nikam neuhýbá. Zní to fajn, hned v zápětí ale vyvstávají otázky, zda to není málo. Přeci jen, v poslední době se všichni snaží v pokračování přijít s něčím novým, naznačuje to například Bioshock: Infinite, vývojáři z Visceral Games si s tím ale hlavu příliš nelámou.

Viděli jste v minulém díle…

Z těch doopravdy podstatných změn tedy můžeme jmenovat pouze kulisy, ve kterých se druhý Dead Space odehrává, změna je to ale tak jako tak poměrně razantní. Pokud jste se dopředu těšili na návrat do zatuchlých šedočerných koridorů, budete překvapeni tím, co dalšího dokáže vesmírná architektura budoucnosti nabídnout. Zkrátíme-li to, z prokletého korábu se dostanete na propracovanou stanici, která doslova překypuje pestrostí. Vedle již zmíněných koridorů se proběhnete po rozlehlých halách, čekají vás nápadité laboratoře, knihovna, divadlo, jesle… Zkrátka všechna místa, která obyčejní lidé jakéhokoliv stáří potřebují a hojně využívají. Háček je v tom, že tu až na občasné výjimky žádného člověka nepotkáte.

Jmenuji se Clarke, Isaac Clarke

Hrdinou číslo jedna samozřejmě zůstává Isaac Clarke, který navíc dostal od vývojářů více prostoru, než tomu bylo v prvním díle. Ne, že bychom s ním neprošli původní hru od začátku do konce, jen málo jsme se ale dozvěděli o tom, co si skutečně myslí a co přesně prožívá. Posun v tomto směru naznačila už finální scéna jedničky a právě od ní se všechno odvíjí. Isaac měl vidinu své přítelkyně Nicole, kterak se na něj sápe v podobě nekromorfa, po návratu zpět však nenašel nikoho, kdo by měl pro tento a další podobné psycho úlety pochopení. S diagnózou blázna byl zavřen ve staničním blázinci a jen invaze nekromorfů, způsobená výskytem dalšího obelisku, mu pomohla na svobodu. O vysvobození se tu ale mluvit nedá, protože už od začátku vám usilují mutanti o život a nenechají toho až do samého konce. Bojů si tedy užijete požehnaně, o to méně vás ale čeká slíbeného hororu.

Když jde horor stranou

Jak už se s tím vyrovnáte, je zcela na vás, ze subjektivního pohledu ale vidím v příklonu k akci hlavní nedostatek. Naleptává se tím atmosféra slíbeného hororu, nemluvě pak o momentech, kdy mizí úplně. Jistě, obtížnost hry je řízena počtem dostupných lékárniček a nábojů, což vás přirozeně brzdí v rozletu, občas jich ale máte do zásoby tolik, že strach podvědomě odsunete stranou. Na druhou stranu si ale nemalujte, že onou zásobou myslím bůhvíjak horentní objem vybavení - mít dva plné zásobníky do samopalu a velkou lékárnu je výhra! Vtipné je, že právě ten chybějící třetí zásobník často rozhoduje o tom, jestli vyjdete z chodby před vámi živí, nebo budete muset načíst poslední uloženou pozici. O hektické momenty se tedy skutečně nebojte.

Nekromorfí lejno

Co se týče boje obecně, je nutné v něm naplno kombinovat všechny Isaacovy schopnosti. Kromě telekineze tedy nezapomínejte na zpomalovací stázi a druhý mód zbraní, který vám sice sežere spoustu munice, ale v momentech, kdy se na vás vyřítí dvacet zmutovaných prvňáků s odhodláním v nemrtvých očích, budete vděční za každou pomoc. Jednotlivé zbraně, mezi které přibyl metač dlouhých hřebů a odstřelovačka, je také možné postupně vylepšovat, takže si časem budete moci například nabít více nábojů, nebo zvýšíte účinnost. S ohledem na umělou inteligenci nekromorfů, která se příliš neliší od uvažování zombíků, se zaměřte na samopal s velkou kadencí, případně na plamenomet s plošným účinkem. Není totiž nic lepšího, než postupně nahnat bandu hnusáků k sobě a všechny je spálit na uhel. Pak následuje sesbírání všeho, co z ohořelých těl vypadne, a vzhůru do dalších úrovní.

Žádná nuda

Design lokací je nápaditý, a to i bez ohledu na již zmíněné střídání prostředí. Tiché pasáže, které sem tam naruší nějaký zvukový záznam sebraný z poličky vybílené ubikace, jsou přiměřeným způsobem zaplněny logickými hádankami a prostřihováni scénami. Čas od času si tedy prostřednictvím jednoduché minihry hacknete nějaký ten systém, vyměníte pár pojistek a pomocí stáze zpomalíte rozbité dveře, aby se tak rychle nezavíraly a Isaac mohl nerušeně projít. Že už jste to viděli v jedničce, nikomu příliš nevadí, tyhle momenty zde skutečně fungují jako výplň a odreagování. Stejně jako sekvence odehrávající se vně základny, tedy v prostoru s nulovou gravitací. Už jste o tom určitě slyšeli, nový Isaacův oblek má stabilizační trysky, mně osobně ale tohle vylepšení zas tak skvělé nepřišlo. Od srozumitelně vysvětleného způsobu boje z jedničky jsme se tímto dostali k mnohdy velmi neohrabanému poletování prostorem, které jsem si až na pár výjimek příliš neužil. S trochou cviku se ale dá i nový systém rychle pojmout za svůj a s odstupem vzpomínat třeba na skvěle střižený souboj s obrovským bosem.

Za Isaaca!

Nejsou to ale jen souboje s bossy na konci některých úrovní, do paměti se vám vryjí i jiné momenty a pasáže, za což může dobré technické zpracování. Jistě, mnozí mohou namítnout, že si vývojáři ulehčili práci zahalením prostředí do tmy, ale ani při bližším zkoumání s baterkou v ruce jsem si výrazných nedodělků nevšiml. Co se týče věcí, které mají být vidět záměrně, dočkáte se především hektolitrů krve a potom mnoha a mnoha párů usekaných končetin, chapadel, bodců, ostnů a dalších vymožeností nekromorfů. Isaac to prostě nemá lehké, ale věřte, že i napodruhé mu jde práce pěkně od ruky, příběh se převrací jako na centrifuze, a až se po nějakých deseti hodinách doslova prokoušete na konec, budete chtít další díl snad ještě víc, než před třemi roky.

Dead Space 2

Dead Space 2 pokračuje tam, kde první díl skončil. Nic moc nového se vývojářům do hry zapracovat nepodařilo, pestřejší prostředí, posun v příběhu a filmovost se ale i tak starají o skvělou jízdu a aspiranta na vysoké umístění v anketě hra roku. A říkáme to už v lednu, ano!