Battleship Recenze Battleship

Battleship

Vojtěch Matěna

Vojtěch Matěna

6. 5. 2012 22:00

Kus papíru a tužka, to nám v dětských letech stačilo k tomu, abychom se mohli pustit do bombardování lodí skrze jednoduchou deskovou hru. Zvláštní je, že ačkoliv „lodě“ spadají již do dlouhé historie, až v letošním roce v samotném motivu našli inspiraci i filmaři a se stejnojmenným názvem přenesli snímek na plátno. Krátce poté se díky oznámení hry Battleship zrodil husarský kousek, kdy se videohra stává adaptací na film, který je vyveden na motivy stolní hry. Otázkou zůstává, proč tyto tři produkty nemají až na jméno snad nic moc společného, ačkoliv tomu tužby všech zainteresovaných napovídaly.

Emzáci opět v Americe

Protože se konzolový Battleship snaží přiblížit co nejvíce filmovému zpracování, ale zároveň cítí potřebu zavděčit se tradičnímu strategickému pojetí lodních bitev, dostává se do komplikací, které jsou po pár minutách více než zřejmé. Sama myšlenka totiž budí dojem kočkopsa, s nímž si málokdo ví rady, ale na druhou stranu se s konceptem odvážně bojuje, když nic jiného. Autoři vás nechtějí držet někde v ústraní, a proto vás vysílají rovnou do akce coby experta na výbušniny, který po kapsách rád nosí C4ky, sem tam si zastřílí a je dokonce natolik univerzální, že během akce dokáže velet bitevním lodím. Pak si tak trochu připadáte, jakoby jste válku proti mimozemšťanům vedli sami a osud budoucnosti civilizace závisel čistě na vás, což ruku na srdce, není úplně rozumné – bez urážky.

S tím se také pojí zajímavý postřeh, že v naprosté většině případů, kdy emzáci napadnou Zemi, bývá jejich prvním vyhledávaným cílem Amerika. Battle: Los Angeles nám v tomto ohledu poslouží jako ukázkový příklad. Navíc si jsou tyto dva tituly v lecčems podobné, i co se kvalit herních adaptací týče, ale k tomu se ještě dostaneme.

Ne(praktický) kapesní ovladač

Mluvíme tu o FPS akci, kterou by měl podpírat strategický systém. Namísto toho se nám však dostává nemastné neslané střílečky, jíž odklon od žánru spíše ruší. Ze začátku to vypadá slibně a vzájemné doplňování působí přinejmenším unikátně, jenže po čase se dění nepříjemně kouskuje a vy máte pocit, že tam kde toho má být víc, je méně a naopak. Někam napochodujete, ze vzduchu se snesou nepřátelé a probíhá boj, po jehož skončení se vydáváte dál na místo určení. Takřka nepřetržitě však probíhá na kraji moře i souboj lodí, do nichž musíte čas od času zasáhnout taktickým úkonem. Vlastně ani ne tak taktickým, jako spíše vynuceným, protože vaše možnosti jsou v tomto ohledu velmi omezené.

V praxi to tak znamená, že za vystřílené protivníky na souši získáváte prostředky, jak vypomoci vašim lodím. Obvykle to bývá vyšší útočná či obranná síla a vy jen vybíráte vhodný čas na jejich použití. Specialitou je pak možnost přepnutí přímo do jakéhosi duelu na moři, kdy pár sekund ovládáte střílny vaší lodi, což zní docela sympaticky, ovšem ve skutečnosti se jedná o zbytečnost, která postrádá valnější význam. To je asi ten největší problém hry, že se ve snaze podat ucelený zážitek ze dvou úhlů pohledu docílí spíše polovičaté práce jak na straně čistokrevné FPS akce, tak velení námořním jednotkám a spolupráce mezi těmito složkami prostě neklape, ba naopak škodí.

Samotná akce v terénu totiž také nikoho zrovna nevytrhne, čímž chceme naznačit, že o vyloženém propadáku mluvit nelze, avšak na první pohled tomu chybí větší šťáva a zaujetí. Nabízí se jenom pár zbraní, nepřátelé opakují při obdržení kulky stále ty stejné grimasy a prapodivně se taktéž hodnotí váš tým, jehož největším nedostatkem je, že nikdy nevíte, zda vás doplňuje nebo se zase někde vytratil a objeví se až za druhým kopcem u třetího stromu po pravé straně.

Nuda, nuda, šeď, šeď

Technická stránka je ve hře Battleship vůbec tak trochu chatrná. Narazíte na spousty nedodělků, chyb, s čímž se následně pojí i nevypilovaná AI nepřátel a jejich občasné zamrznutí. Trochu komicky také vypadá pohyb lodí, který se zrovna nepotýká s věrohodným podáním. Společně pak se zastaralým grafickým zpracováváním, jemuž by mohly konkurovat hry z předešlé verze konzole, se rozhodně nepřispívá k vylepšení celkového dojmu.

Když se ještě vrátíme ke srovnání se zmíněnou hrou Battle: Los Angeles, musíme zase na druhou stranu konstatovat, že dnes recenzovaný celek si vede o mnoho lépe a nabízí toho rozhodně víc. A nejen díky delší singleplayerové kampani, ale i co se kvalit týče. Nepředvádí pravda nikterak oslňující výkon, avšak na průměr to stačí. Co ale sráží hru Battleship k zemi je koncept samotný, v němž nám snaha propojit akci a strategii v tomto případě zkrátka nepadla dvakrát do oka.

Battleship
Nintendo 3DS 3DS

Propojení FPS akce s námořními bitvami neklape úplně podle představ a vzniká proto kočkopes, kterého navíc sráží technické chyby a polovičatá práce autorů.