alan-wake-s-american-nightmare
Alan Wake's American Nightmare Recenze Alan Wake's American Nightmare

Alan Wake's American Nightmare

Maggot

Maggot

29. 2. 2012 23:00 1

Alánku vstávej. Alane, no tak, vstávej, nestihneš autobus. Alane! Alane no tak, šéf tě vyhodí, Alane… ach ták, ty jsi zase v jiný dimenzi. První díl povedeného thrilleru Alan Wake se po opravdu dlouhé době ukázal i na osobních počítačích, majitelé Xboxu 360 jsou ovšem stále ještě ve výhodě. Fanoušci hry si nyní totiž mohou stáhnout novou životní kapitolu stejnojmenného spisovatele, radostí a smrtí ověnčený Alan Wake’s American Nightmare. Temnota opět udeřila, svět je znovu v ohrožení a Alana ohrožuje jeho temný dvojník.

Tři rohlíky, mlíko, sto baterií

Prakticky okamžitě si ovšem musíme ujasnit hned několik věcí, které by v případě nepochopení temnotu rozzlobily. V první řadě, American Nightmare není pokračování hry, nýbrž samostatná a menší kapitola, která na původní hru jen odkazuje. Stejně tak očekávejte mnohem větší porci akce. Samopaly, brokovnice, houfy nepřátel, sakra, vždyť i úvodní obrazovka s rozcapeným Alanem, který drží nastřelovač hřebíků s logem připomínajícím hororové sedmdesátky, křičí do světa vše o svojí povaze! Pakliže vás tak rozsáhlost a výpravnost původní hry nějakým způsobem odrazovala, tentokrát existuje velká šance, že se budete bavit. Větší porce akce ovšem nutně neznamená horší hratelnost, naopak.

Po odpálení hry se probouzíte na zaprášeném kameni, kdesi v prašné a tmou zalité Arizoně. Pakliže jste při hraní původní hry dávali bedlivý pozor, nebo jste si přečetli nějaké z Alanovo zápisků, brzy vám dojde, že se nacházíte ve scénáři k jedné z epizod pořadu Night Springs, jehož je Alan autorem. Po prvních krocích narážíte na první odpor, nepřátelé zvaní Taken jsou de facto lidé pohlcení temnotou. Mechanika soubojového systému funguje totožně jako před dvěma lety – bastarda nejdříve zhmotníte svítilnou a poté jej nemilosrdně odpravíte.

Nacházíte se tak uvnitř příběhu, který jste si sami napsali, k tomu všemu po vás jde temné alter ego, které si říká Mr. Scratch. Nejlépe uděláte, když si jej představíte jako formálního Alana – ulízané vlasy, oblek, zároveň ale typicky záporácká povaha. Příběhové pozadí je víceméně banální záležitostí, opět se snažíte přemoct temnotu, pakliže si ovšem budete připadat jako Alenka uprostřed bludiště, chyba není na vašem přijímači. Pokud jste nehráli originální hru, nebo nevěnujete dostatek pozornosti dialogům a manuskriptům s popisem událostí, můžete si připadat jako uprostřed víru, o jehož hrozbě víte, ale nemáte tušení, odkud pramení.

Půjdeme po hnědé

Kostrou American Nightmare jsou pak tři otevřené lokace, jež v průběhu hry navštívíte hned několikrát. Nutno dodat, že otevřená kulisa úrovní Alanovi opravdu sluší, v kombinaci s možností hledání schovaný stránek scénáře Night Springs, poslouchání rádií, sledování televizních kanálů a odposlouchávání telefonátů vám vzniká vcelku solidní motivace k opakovanému hraní, byť objevování těchto libůstek nemá velký vliv ani tak na samotnou hru, jako spíše na vaše podvědomí o tom, co se kolem vás děje. Hrané filmové sekvence pak velice hezky, byť jen okrajově, dotváří zoufalou atmosféru hry.

V průběhu plnění jednotlivých úkolů se nenudíte a rozložení nepovinných tajnůstek vás možná přinutí i k opakovanému hraní, jelikož si poctivým sbíráním vytracených stránek otevíráte nové zbraně. Právě akce jako taková je překvapivě zábavná, za což může nejenom výběr zbraní, ale z velké části také repertoár nepřátel. Od drobných vidláků se po čase propracujete až k velkým vidlákům, přes velké vidláky k hasičům a třeba i hejnům vran, které se vždy slijí do jednoho a ještě ošklivějšího hnusáka.

Na všechny platí totožný postup, tedy nasvítit a pak osvěžit dávkou z kvéru, nebo právě z nastřelovače hřebíků. Na akci byl ovšem kladen důraz nejenom z hlediska hratelnosti, ale také z pohledu jistého příběhového podbarvení. Na některých místech vám například začne hrát nahlas hudba a ve spodní části obrazovky se objeví úryvky ze scénáře, který Alan napsal. Díky těmto momentům si hraní užijete, nehledě na to, že akce jako taková je stále stejná a že American Nightmare dohrajete za nějaké čtyři, až pět hodin. Pokud tak vezmete v potaz, že hrajete hru, o níž hlavní postava sama moc dobře ví, jelikož si jí napsala, příběh vás možná osloví o něco více. Velkolepost zde ale nehledejte, a to ani na konci hry. Akční nátura ze hry přímo sálá a rozhodně to byl záměr.

"Není nebezpečnej, jen chce obejmout"

Pokud vám nebudou přívaly nepřátel stačit v rámci příběhové linky, položka skrytá pod příznačným režimem Arcade Mode je váš přítel. Nově si totiž můžete zahrát i režim Nightmare, což není nic jiného, než mód, v němž musíte přežít 10 krušných minut na mapě, kde se na vás valí sílící vlny nepřátel. Za úspěšná zabití získáváte body, které lze dále porovnávat s ostatními díky přítomnosti žebříčků. Nutno uznat, že jakmile se na vás valí nepřátelé ze všech stran, zábavná akce se mění v nervy drásající souboj o přežití, během něhož hledáte i poslední špetky světla. Ačkoliv je American Nightmare oproti hlavní hře mírně osekaná co se technických kvalit týká – myslíme tím zejména jednodušší stíny a přímočařejší modely objektů – stále jde o velice solidní audiovizuální podívanou, plnou příjemných efektů.

Alan Wake’s American Nightmare se mnohem více přiblížil i publiku, na které dříve nedosáhl. Stále se ovšem drží temné atmosféry, navzdory tomu, že je mnohem akčnější a z pohledu Alanova podvědomí vám toho také moc nevykreslí. Pakliže se ovšem začtete do příspěvků roztroušených po každé z kapitol a uvědomíte si, že se kolem vás téměř doslova láme čas, všechno začne dávat perfektní smysl. Hitchcockovská zábava zaručena!

Alan Wake's American Nightmare

Možná nepatří mezi nejdelší, ale nový Alan Wake je v této cenové kategorii opravdu výhodná koupě, která královsky pobaví i postraší.