FIFA World Cup 2010 Recenze 2010 FIFA World Cup

2010 FIFA World Cup

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

29. 4. 2010 22:54

Po vyhraném zápase s Polskem pospíchají hráči do kabiny. Potřebují znát výsledek z Bratislavy, kde o barážovou pozici pro český tým museli bojovat i bratři Slováci. Paráda! Slovensko ve skvělé formě rozdrtilo Slovinsko, o pár dní později si Češi smlsnuli na Severních Irech a přes vydařený dvojzápas s Ruskem získali vstupenku na Mistrovství Světa! Všechno jde jako na drátkách, trenér Bílek si získává u fanoušků dobré jméno a ve skupině drtí jednoho soupeře za druhým. Včetně Anglie. Osmifinálovým soupeřem je Ghana, které se vrací porážka z minulého mistrovství, pak vydřená výhra proti Korejcům a už je tu semifinále. Holandsko nás trápí, ale český lev bojuje. Rosický přihrává, Baroš střílí, Čech chytá... a po infarktových penaltách slaví Václavské náměstí postup do finále. Španělsko v něm předvádí totální fotbal, ovšem obrana reprezentantů malé zemičky ze srdce Evropy odolává. Stačil jeden protiútok a Míra Bosák už haleká, že takhle by to, pane, šlo! Rozhodčí zadul do píšťalky, Tomáš Rosický zvedá zlatou sošku a Míša Bílek se usmívá.

Jo, snít je krásné...

Zdání klame

Tak takhle nějak by to v případě letošního fotbalového mistrovství světa mohlo vypadat a nikdo by si ani trochu nestěžoval. Bohužel, realita je krutá a po nevýrazných výkonech české reprezentace budeme tento rok jen nečinně přihlížet. Ještě ale než šampionát v červnu začne, můžete se pustit do hraní oficiální hry, o kterou se tradičně postarali lidé z Electronic Arts. A věřte, nevěřte, 2010 FIFA World Cup je v porovnání s předchozími „mistrovskými“ hrami zcela odlišná. Obecně se má totiž za to, že každý takovýhle přídavek ke sportovní hře přináší navíc jen trochu té stylizované grafiky, doplněné národní týmy a nové menu. Jenže v tomto roce si dali vývojáři opravdu záležet a vcelku zásadní změny pocítíte i během samotného hraní.

Vybere si každý

Co se týče nabízených módů, zastavme se nejprve u online multiplayeru. Ten je totiž největším lákadlem, fungujícím navíc v souladu s vizí spojení všech fotbalových národů pod jednu střechu. Jednoduše řečeno, dočkáte se plnohodnotného online MS, hraného od základních skupin až po finále. Zároveň s tím se vám budou za každý zápas přičítat do globální tabulky body k vlaječce vaší národnosti, a až to skutečné mistrovství světa skončí, bude na základě těchto výsledků oznámen vítěz. Pokud vás ale tohle soutěžení unavuje a chcete si prostě zahrát, můžete sáhnout po rychlém online zápasu a nenechat se ničím rušit. Mnohem zajímavější je to ale v offline multiplayeru, kdy se buď postavíte s kamarádem proti sobě, případně společně do jednoho týmu a ještě lépe, jako jednotlivci v až čtyřčlenném Be A Pro. Z jednoho z vás se pak stane kapitán týmu, který přivede spoluhráče na hřiště v Jižní Africe. A nezoufejte, pokud jste doma sami, nechybí samozřejmě rychlá hra a mód celého šampionátu včetně kvalifikace pro jednoho hráče. Jako bonus navíc můžete počítat se sadou singleplayerových scénářů vycházejících ze slavných okamžiků kvalifikace a minulého mistrovství a počítá se i s přidáváním zajímavých okamžiků z mistrovství aktuálního. Ano, přímo v jeho průběhu.

Fanoušci na prvním místě

Tímto se v podstatě dostáváme k prezentaci, na které si vývojáři nechali tradičně záležet. Už z menu na vás útočí africké tóny, všude se to hemží maskoty a se začátkem zápasu jakoby všechno explodovalo. Nadšený povyk, spousta konfet a záběry na skupinky detailně zpracovaných fanoušků v národních barvách, kterak jsou ve sportovním orgasmu ještě před výkopem. Podobně jako v předchozích hrách se i nyní dočkáte prostřihů na zamračené či jásající trenéry, nejedná se však o něco, na co byste se chtěli dívat stále dokola. Po několika zápasech se vše opakuje a jako obvykle tyto momenty neplní téměř žádnou funkci.

Důležitá je tedy samotná hra, která se od původní FIFY 10 v mnohém liší. Bude to možná znít jako klišé, ale umělá inteligence zaznamenala vylepšení. Hráči již nejsou tak neomylní, občas nevystihnou váš záměr a mnohdy vás naopak mile překvapí tím, co sami, bez vašeho přičinění, dokážou. Zároveň s tím je každý zápas o trochu složitější a jednotlivé úrovně obtížnosti, ač stejně pojmenované, se nám zdají jako kdyby je někdo posunul do mezer mezi těmi původními. Podstatné ovšem zůstává, že hra je nejen pro oko, ale i pro samotný pocit plynulejší a zase o krůček reálnější. Hodně práce bylo odvedeno také na brankářích, kteří jsou mnohem jistější ve snadných zákrocích a umí například lépe posoudit, kdy je míč nutný vyboxovat nebo kdy je vhodnější snažit se ho ze vzduchu sebrat. A abychom tedy tohle omílané kolečko dokončili, rozhodčí nás opět nepotěšili. Hra rukou se v přibližně dvoustovce odehraných zápasů neodpískala ani jednou, naopak jsme se dočkali snad ještě přísnějších ofsajdů a ne zrovna citlivě udělených červených karet za malé fauly. Tedy alespoň v porovnání s něčím, co se v zápase již odehrálo a rozhodčí za ně jen napomenul.

Jedem do Afriky!

Ze zbylých novinek pak už zbývá pouze zmínit nový systém zahrávání penalt, ve kterém je nutné určit také přesnost kopu a dvoutlačítkový systém ovládání. A asi tušíte, kam tím druhým vývojáři míří. Přesně tak, přimět tatínky, kteří se už klepou nedočkavostí, aby zahodili ostych ze zdánlivé obtížnosti ovládání a pustili se do zápasů také. Odměnou jim bude vcelku přívětivá hra, zčásti ovládaná počítačem, jenž musí řídit, co přesně se po stisku přihrávky, respektive střely, provede. Malé problémy jsme odhalili v obranné hře, jde ale spíše jen o zvyk, podobně jako v případě NHL 10, které také nabízí možnost použití podobně zjednodušeného schématu.

Suma sumárum, 2010 FIFA World Cup je důstojným dílem, který si zasluhuje pozornost jak vášnivých hráčů FIFY, tak naprostých nováčků, kteří by rádi nakoukli do světa sportovních her a připravili se na letošní šampionát. Jediné, co nás mrzí, je přestřelená cena za produkt, který je vytvořen v podstatě na zakázku a jen jako sezónní záležitost. Ono těch 199 týmů není málo, možnosti, co s nimi dělat, jsou však přímočaré a bez přílišné perspektivy do budoucna. Už na podzim totiž vychází FIFA 11 a je jasné, že si k novým prvkům vezme právě to, díky čemu se World Cup blyští.

FIFA World Cup 2010

Bez ohledu na to, že jde o sezónní záležitost, splnila FIFA World Cup 2010 všechna naše očekávání. Vyšperkovaná grafika, vylepšená hratelnost a příjemně zpracované herní módy. Není bez chybičky, ale užijete si zaručeně!