Ryse: Son of Rome Článek Ryse: Son of Rome

Ryse: Son of Rome

Jiří Bigas

Jiří Bigas

21. 8. 2013 22:30 3
Reklama

Původně měl Ryse ještě jako Codename Kingdoms prodat majitelům Xboxu 360 novou pohybovou technologii Kinect od Microsoftu. Po E3 v roce 2011 se ale akce zasazená do starověku na pár let odmlčela, přičemž se velmi hlasitě spekulovalo o tom, že tento Kinect exkluzivní kousek z dílny studia Crytek nakonec nikdy nespatří světlo světa. Nakonec se k radosti těch, kteří hodiny dějepisu na základní škole jen neprotrpěli, titul vrátil na scénu. Tentokrát už však coby exkluzivní 3rd person akce pro nový Xbox One, s nímž by měla dorazit na pulty obchodů jako jeden z titulů, který má Microsoftu pomoci zaujmout váhající hráče čelící palčivé otázce, kterou z konzolí nové generace poctít svou přízní.

V čele legií

Německé studio Crytek potěšilo řadu hráčů, když při prezentaci na letošní E3 vyšlo najevo, že Kinect rozhodně nebude hrát v ovládání hry takovou roli, jak se původně předpokládalo. Římský legionář Marius Titus se nakonec podvolí naší vůli a po bojišti jej budeme prohánět za pomoci konvenčního gamepadu, který ovšem sedí podobně brutální akci podle nás mnohem lépe než snaha naroubovat na ni ve výsledku nedokonalé a zdaleka ne tak precizní ovládání gesty. Nicméně i na ně možná nakonec dojde, protože spolu s hlasovými povely by měly hráči pomoci lépe se vcítit do role mladého centuriona, který velí obávaným římským legiím.

Hnát kupředu přitom nebude našeho hrdinu nic menšího než touha po pomstě. Podobně jako ústřední postava historického filmu Gladiátor režiséra Ridleyho Scotta, který vývojáři opakovaně citují, přijde Marius Titus o svou rodinu, jež padne za oběť obávaným barbarům. Snaha odčinit způsobené příkoří dovede ctižádostivého Římana až do daleké Británie, kde se bude muset postavit démonům vlastní minulosti. Naneštěstí, jakkoli to všechno zní pěkně a my stále při vědomí kritického nedostatku podobných titulů vkládáme do Ryse značné naděje, nelze se tak docela ubránit obavě, že se z Ryse nakonec vyklube přeci jen poměrně přímočará lineární akce, byť pořádně efektní.

Končetiny létají vzduchem

Při četných potyčkách s nepřáteli vývojáři zřetelně nebudou brát ohled na útlocitné povahy a šetřit brutalitou. Většina soubojů končí působivou popravou na několik nejrůznějších způsobů, kdy Ryse hráče odměňuje a hodnotí podle toho, jak efektivně si v boji počíná. Marius se ohání obratně krátkým mečem i štítem a podobně vybaveného nepřítele zase dokáže na dálku odzbrojit přesně mířenou ranou oštěpem. Samotné bojiště je přitom interaktivní a můžete jej využít ve svůj prospěch – kupříkladu tak, že nepřítele nabodnete na nejbližší kůl. Boj navíc působí tak, že tváří tvář početnější přesile nepřátel budete muset alespoň trochu taktizovat a vše se zdá být v rámci možnosti relativně přiměřené. Bitevní vřavu paradoxně naruší až okamžiky, kdy to vývojáři s akcí přeženou a speciální útok pak více než antický souboj připomíná frenetickou řežbu na japonský způsob.

"Hnát kupředu přitom nebude našeho hrdinu nic menšího než touha po pomstě."

I přes leckdy dechberoucí scény, jako je třeba hrdinovo putování temným hvozdem s oběšenci nad hlavou vysoko ve větvích, člověk ale dokáže zapochybovat, zdali přesvědčivá podívaná, kterou pohání CryEngine třetí generace, nebude jen hezkým technologickým demem. Rozmluvit se nám toto podezření autoři pokusí mimo jiné za pomoci hry více hráčů. Kooperativní multiplayer totiž namísto legionářů sází na atraktivní souboje gladiátorů. Utkávat se hráči budou v dynamickém prostředí starověkých arén po vzoru římského Kolosea, které se mohlo díky šikovným antickým inženýrům proměnit v rozličná bojiště s nebezpečnými pastmi, tajnými vstupy a krvelačnými šelmami. V tomto tvrdém světe se naštěstí budete moci spolehnout na pomoc přítele.

Ve dvou se to lépe táhne

Podobně jako Russell Crowe v již zmíněném Gladiátorovi musíte přelstít nepřátele a vytěžit maximum z odlišných schopností postavy vaší a vašeho parťáka. Každý gladiátor třeba uctívá jiného boha, který ovlivňuje jeho zvláštní schopnosti. Šikovně koordinovaný útok obou spoluhráčů v jediný moment může vyústit nejen v parádní podívanou ale i celkový triumf v zápase. Podobně jako ve starším titulu Shadow of Rome od Capcomu pro PlayStation 2 si přitom musíte získat a udržet vrtkavou přízeň zhýčkaného publika, jemuž se zavděčíte jen pácháním těch nejodpornějších zvěrstev. Ani v Ryse navíc nemohou chybět dnes už v podstatě nepostradatelné rekvizity her pro více hráčů, jakou jsou perky, úprava postav, vylepšování zbroje a nebo i v případě nového Xboxu bezmála povinná implementace technologie SmartGlass, jež hráči dovolí propojit Ryse s tabletem nebo chytrým telefonem, s jehož pomocí máte víceméně neustálý přístup k nejrůznějším statistikám a doplňkovým funkcím.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama