Video ukazuje proměnu No Man's Sky

11. červenec 2018 11:59 / David Plecháček / Novinky / Diskuze (18)

Máme rádi tituly, které se sice tváří jako tříáčkové, ale vznikají s omezenými prostředky a navrch jsou nezávislé. Pokud jste přejedení produkcí velkých vydavatelů, jsou právě takové hry určitým řešením, jak vystoupit ze stereotypu a zkusit něco nového, co nevzniká pod manažerským tlakem z hůry. Škoda jen, že podobných projektů nevzniká více. V posledních letech to bylo například Hellblade od Ninja Theory, před tím svou produkcí ještě menší, ale ambicemi výrazně nabitější No Man’s Sky.

Projekt Seana Murrayho ale ukazuje, že podobné projekty mohou být zrádné. V době vydání nikdo o očekávaném vesmírném dobrodružství nepřemýšlel jako o nezávislé indie hře, především ve chvíli, kdy mělo studio v zádech partnera v podobě Sony. Murray spolu s několika málo zaměstnanci Hello Games přecenil své síly a sliboval něco, co v den vydání nesplnil. Jedna část příběhu byla o tom, jaká hra ve výsledku je, druhá a mnohem zvučnější však byla o nezvládnutém marketingu.

Jak už to ale v podobných případech bývá, základ byl kvalitní. Procedurální generování celého vesmíru fungovalo a celá premisa několik hodin dlouhého putování do jeho středu měla potenciál na slušnou zábavu. Opět bychom narazili na věci, které byly špatně, včetně toho, že se z postupu velice rychle vytratila variabilita a celá hra se stala dosti stereotypní, ale to jsou věci, které platily možná pro rok 2016.

Sean Murray nezahořknul a udělal tu jedinou rozumnou věc, kterou mohl – začal pracovat snad ještě usilovněji, než do té doby. Celý svět nenechal na Hello Games byť ani jednu nitku suchou, ale tým se obrnil a začal napravovat škody. Ty napravuje stále i dnes, ale pravdou je, že hra z roku 2016 a hra, kterou si můžete zahrát právě teď, je úplně odlišná. Jak moc? O tom je trailer vydavatelství 505 Games.

Zaprvé, každý hvězdný systém je teď mnohem propracovanější co do vztahů s okolím, ale i co se týče ekonomiky. Druhý bod připomíná, že už je díky hvězdným branám mnohem pohodlnější cestovat mezi planetami. A konečně by se nám mohly planety také líbit, protože Murray vylepšil kód, který je vytváří a který na nich generuje faunu a flóru. Když už jsme na samotném povrchu, čtyřka patří novým vozidlům, díky nimž si lze užít mnohem více zábavy.

Kromě jiného si do hry našly cestu nové režimy, a to včetně kreativního, v němž nemusíte hledět na zásoby a můžete kolonizovat vesmír podle svého. Tak jako tak se ve hře objevila stavba základen, na nichž lze zaměstnat zástupce různých ras. Od nich lze pak brát nové úkoly a prožít nové dílčí příběhy, které zase o něco více osvětlí příběhové pozadí zdejšího světa. Výčet končí úpravou terénu planet, ztroskotanými loděmi, na nichž lze najít loot a zábavnějšími souboji.

Výčet by podle nás mohl být ještě širší, například už je ve hře konečně alespoň v určité podobě multiplayerová složka. Ne tak, jak bychom chtěli, ale aspoň nějak. Hello Games dělají všechno proto, abyste, stejně jako my, dali No Man’s Sky druhou šanci. Hra už navíc zdaleka nestojí tolik, o to atraktivnější by návrat do barevného fantaskního vesmíru Seana Murrayho mohl být. NMS si můžete pořídit na Xzone.cz.

Zdroj: YouTube

Související hry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20863111
Valvetro napsal 13. 7. 2018 v 18.47

narg: Pokud hra prodala takové množství kusů, je to parádní úspěch, pokud ji i po takové době hraje stále přes tisíc lidí jen na Steamu, je to myslím si, výborné. Spousta i očekávanějších her má mnohdy čísla podstatně nižší a to i v značně kratší době. Navíc co jsem se díval, po dalších updatech množství hráčů vždy vystřelilo dost slušně nahoru, takže o ni je očividně stále zájem a o nějaké rakvi nemůže být řeč.

Nahlásit nevhodný obsah

20790025
narg napsal 12. 7. 2018 v 17.25

Valvetro: pokud ma hra, ktera prodala 2 000 000 kusu (kombinovane) cca 1000 lidi online denne, tak je rakev nejen zavrena, ale hoodne hluboko zakopana, kor kdyz v dobe nejvetsi slavy to bylo prez 200 000, ja ti nijak neupiram radost ze hry, kdyz te to bavi

Masarkavtrenyrkach: v roce 2017 Murray v jednom rozhovoru na GDC priznal, ze NMS melo financni problemy cca od poloviny vyvoje, to ze se o ne zacalo zajimat sony je v podstate zachranilo, ikdyz udajne plne financovani od sony odmitli, nechali si radit od sony s vyvojem a nechali silou sony propagovat NMS, za coz si samozrejme sony reklo o poradny prachy, cili pokud by sony nevstoupilo do NMS, hra by bud vysla pozdeji, v jinem stavu i za jinou cenu, nebo by treba nevysla vubec

Nahlásit nevhodný obsah

20842776
JabJab21 napsal 12. 7. 2018 v 13.24

Nejak nechapu smysl tohoto clanku. Proc se pise PRED vydanim nextu? Zmeny bez nextu sou tu uz nekolik mesicu a urcite jste o nich taky informovali.

Jinak co se tyce NMS byl sem od prvniho dne ten nejvetsi hater, od updatu Foundation a Atlas Rises jsem nejvetsi fanda :D

I kdyz je to vlastne logicky. Ze zacatku bodli komunite nuz do zad a ted naopak dodavaji co slibili. Jenom doufam, ze reklamace probehly v proadku a penize za hru vraceli, protoze to byl fakt humus co si k nam dovolili a jeste s usmevem na tvari.

Editováno: 12. 07. 2018 v 13.28

Nahlásit nevhodný obsah

20863111
Valvetro napsal 12. 7. 2018 v 12.07

Masarkavtrenyrkach: Pro spousty lidí je dobrý motiv jen to, že něco existuje. Hlavně že je možnost pohladit ego a svoji pravdu, zanadávat si, to je v módě vždycky. Taky paušálně charakterizovat ostatní na základě jejich svobodné volby a tak dále.

narg: Vidíš to, já si to koupil, docela jsem se bavil a za debílka, nebo ču***a, jak říkáš, se nepovažuji. Přitom stačilo si o hře jen zjistit základní informace. Vzhledem k tomu, že v každém updatu značně narostl počet hráčů a třeba jen na Steamu se ty čísla pohybují i tak kolem tisíce, ta rakev je pořád jaksi nezatlučená. Každopádně, jak vyjde Next a bude dost času, rád se k tomu na chvíli vrátím. A když už jsi u toho zvracení s*aček, co ještě nám povíš?

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 12. 7. 2018 v 11.53

narg: " jeste nekdo give shit "

To si snad děláš prdel, ne? Někdo give shit? :D To je blbě v češtině i angličtině.

Nahlásit nevhodný obsah

20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 12. 7. 2018 v 11.37

narg: Tobě ta hra něco ošklivého provedla? Nebo někdo z Hello Games? Kde jsi prosím tě objevil informaci, že to studio "krachlo a sony je koupilo"?
Ale pojďme si to srovnat třeba s jinou hrou a jiným studiem.... Tak třeba s obrovským EA a Mass Effect Andromeda. Po velmi negativní reakci rozhořčeného davu (který má přece vždy pravdu) tato nadnárodní korporace vycouvala z plánů rozšiřovat hru a nevydala jediné (navíc placené) DLC. Hello Games je malé studio s pár desítkami lidí, které po masívní negativní mediální masáží, kdy by asi většina lidí zalezla mámě pod sukni a na ten zlý zlý svět zanevřela, další dva roky pracovalo ve vylepšování své hry a hráče zásobovalo úpravami, opravami a dodělávkami. Navrch hru vydali sami na PC a nyní mají vydavatele 505 Games, se kterými hru vydávají opět vylepšenou i na XBoxu a tato verze je zdarma k dispozici i na PS4 a PC.
Takže se nabízí otázka: O co vám jde a co vás tak žere?

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 12. 7. 2018 v 10.59

Za mne porad vede Elite, pokud chci fakt open space, nebo Everspace, kdyz chci vice akce

Nahlásit nevhodný obsah

20919665
Zerosekai napsal 12. 7. 2018 v 10.25

narg: s tím středem galaxie to podle mě bylo tak že to měl bejt konec ano, ale nemyslím si že se tak zaměřovali na to kdy se tam dostaneš jako to, že až se tam dostaneš tak tě to prostě ohromí, že to bude prostě mindblowing zakončení, žádný klišé nebo tak a co sme dostali, to největší, nejdebilnější zakončení co tam mohli dát, zakončení tak hloupí že lidi nevěřili že je to skutečnej konec

Nahlásit nevhodný obsah

20790025
narg napsal 11. 7. 2018 v 23.36

Valvetro: v puvodni verzi nemel byt klasicky multiplayer, ale mela byt moznost "potkat" nekoho na stejnem miste, ale dle Murraye mela byt galaxie tak velka, ze "pravdepodobnost" ze se to stane mela byt miziva, ja mam pocit, ze se nekdo potkal uz v betaverzi hry nebo tesne po spusteni, proste stali na stejnem miste, koukali na stejne veci, ale nevideli se, to byl prvni hrebik do rakve nms, druhej byl, ze dle puvodnich kecu nemelo byt nikdy mozne doletet do stredu galaxie, coz mel byt mega zakonceni hry treba az po x letech, no nekdo to dal za 2 dny po spusteni, od te doby je uz nms jen synonymem pro zvraceni sracek a pochybuju, ze dneska jeste nekdo give shit o nejakem next, asi jen lidi, kteri to koupili za 60 dolaru a od te doby aby nebyli za cur** tak vsude tvrdi, jak je hra super (btw s 60 dolary za hru prislo sony, puvodni nms melo bejt indie za 10 dolaru, ale jak krachli a sony je koupilo, tak samozrejme taky chteli nality prachy dostat zpet, a jak je znamo z cod, je uplne jedno, jak velkou sracku prodavas, hlavne kdyz si ji hned prvni den koupi milion(y) debilu nez se to rozkrikne, a jak je videt, porad to funguje, bohuzel.. )

Editováno: 11. 07. 2018 v 23.36

Nahlásit nevhodný obsah

20877968
OnlyCORE napsal 11. 7. 2018 v 20.04

Tataboj: Důvod proč vydávají tyto updaty je prostý: Záchrana do budoucna. Kdyby to nedělali nikdo by si jejich další titul nekoupil... MP byl pro mě největším tahákem celé hry. Věř mi, že mě zklamalo, že tam nebyl po všech těch lžích. Uvidím, za pár týdnů vychází next což by mohla být pro ně v mých očích a určitě i ostatních záchrana.

Nahlásit nevhodný obsah

8325995
rappix napsal 11. 7. 2018 v 16.09

tuter: 24. 7. vychází hra na Xbox One už s Nextem (!) a ve stejný den dorazí update Next i na PS4 a PC.

Osobně si myslím že se Hello Games podařilo neuvěřitelně vykoupit ze všech přešlapů které kdy udělali a že jasně ukázali že nikdy nebylo jejich zájmem hráče nějak poškodit. Naopak když si vzpomenu jaké problémy tehdy do vývoje přinesly nečekané povodně a že se uprostřed vývoje musela celá hra začít dělat úplně od začátku takříkajíc od rýsovacího prkna, tak musím ještě smeknout před tím co dokázali. Veškerý nový obsah který do hry přibyl (a že ho nebylo málo) je úplně zdarma a i přes veškerý hate který se na ně valil se drželi své herní vize a šli si cíleně za ní. Respekt.

Nahlásit nevhodný obsah

20863689
tuter napsal 11. 7. 2018 v 14.24

S těmi updaty je to skvělá hra, rád si ji občas pustím. Jinak nevíte kdy že má vyjít ten další, next? :-)

Nahlásit nevhodný obsah

20863161
Tataboj napsal 11. 7. 2018 v 14.07

OnlyCORE: Kristepane, nechte ho už bejt. Už to jsou dva roky a kdyby opravdu úmysl Hello Games byl okrást co nejvíc lidí, tak by nevydávali pravidelné obsahové updaty. Jako vážně, čemu tím v tuhle chvíli pomůžete.

Nahlásit nevhodný obsah

20877968
OnlyCORE napsal 11. 7. 2018 v 13.47

Valvetro: Tady máš kompilaci jeho lží na toto téma: /watch?v=AE0nuW-mQ8A

Nahlásit nevhodný obsah

20919665
Zerosekai napsal 11. 7. 2018 v 13.30

takže po dalších dvou letech vývoje se hra dostala tam kde ji vývojáři slibovali, kdyby s tím vydáním počkali tak je dneska NMS legenda a ne něco co si možná ve slevě teda zkusím

Nahlásit nevhodný obsah

20863111
Valvetro napsal 11. 7. 2018 v 13.27

OnlyCORE: Docela jasně si pamatuji, že v nějakém rozhovoru s ním jsem četl cosi o neobvyklém multiplayeru, pouze nějaké základní interakce, což by mě tak nějak odpovídalo tomu, co ve hře je teď. Z toho jsem tak nějak celou dobu i vycházel, takže o nějakém slibu kompletního multiplayeru vůbec nevím a to jsem tehdy hru docela sledoval. Za mě teda klobouk dolů, že na hře dál pracují, většina lidí by to asi po takové vlně hnusu zabalila na vždy. Škoda, že hra nevyšla až v třeba současném stavu.

Nahlásit nevhodný obsah

2502469
omatousek napsal 11. 7. 2018 v 12.51

Hmm, tak teď už to vypadá celkem dobře. Za 550Kč na PC to asi zkusím. Díky za článek, snad nebudu litovat :)

Nahlásit nevhodný obsah

20877968
OnlyCORE napsal 11. 7. 2018 v 12.09

Dokud ve hře nebude opravdový slibovaný multiplayer tak to pro mě je stále odpad herního průmyslu.

Nahlásit nevhodný obsah