Otevřený dopis hovoří o vlivu 2K na vývoj her
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Otevřený dopis hovoří o vlivu 2K na vývoj her

Otevřený dopis hovoří o vlivu 2K na vývoj her

Pavel Makal

Pavel Makal

30. 10. 2016 16:00 9
Reklama

Vzpomínáte si ještě na The Bureau: XCOM Declassified? Střílečka z pohledu třetí osoby, která obsahovala taktické prvky a nabídla originální dobové zasazení a slavnou značku X-COM jako bonus, prošla velmi dlouhým a náročným vývojem a jakkoli nakonec dopadla poměrně slušně, solidních prodejů se nedočkala. Názory na příčinu se různí, minimálně jeden ze zaměstnanců vývojářského studia má však jasno.

The Bureau vznikalo již od roku 2006 ve studiu Irrational Games, poté co byla firma odkoupena vydavatelstvím Take-Two Interactive, které předtím rovněž získalo značku X-COM od společnosti Atari. Na prototypech hry se podílely týmy z Bostonu a Canberry, které byly později přejmenovány na 2K Boston a 2K Australia. Vývoj však pokračoval velice pomalu, protože většina zdrojů studia putovala na vývoj Bioshocku a jeho pokračování, které připravovali bývalí zaměstnanci Irrational Games v 2K Marin.

Koncept The Bureau byl vydavateli představen jako crossover populární kultury 50. let a seriálu Akta X. Původně měla hra obsahovat i multiplayer, nakonec z něj však sešlo. V roce 2010 byl projekt poprvé představen veřejnosti, tehdy ještě pod strohým názvem XCOM. Titul měl vyjít pro PC a Xbox 360 a vývojáři jej často připodobňovali k survival hororům typu Silent Hill, ačkoli si hra stále měla zachovávat prvky slavné série strategií, ze které vzešla. Po mnoha odkladech a změnách v celkové podobě nakonec hra vyšla v létě 2013 a velkou díru do světa neudělala.

Téměř by se na ni mohlo i zapomenout, kdyby se na internetu v uplynulých dnech neobjevil otevřený dopis, adresovaný společnosti 2K. V něm anonymní zdroj, který tvrdí, že je bývalým členem Irrational Games, poměrně podobně popisuje situaci okolo vývoje hry a celou řadu dalších zajímavých informací okolo převzetí studia novým vydavatelem.

Kompletní dokument si můžete přečíst pod tímto odkazem a pokud vám nedělá problémy angličtina, rozhodně mu věnujte pozornost. Nejen, že díky němu získáte mnohem lepší přehled o chaotických změnách jmen studií pod hlavičkou 2K, zároveň ale vnáší světlo do problémů mezi vývojářskými týmy a vydavatelem, který často nevybíravě zasahuje do vývoje. Kromě The Bureau se v dopise mluví například o vývoji Bioshocku a jeho pokračování nebo Borderlands: The Pre-Sequel, které studio zvládlo vyrobit ve 40 lidech za 18 měsíců a dosáhnout značného prodejního úspěchu, aby bylo následně odměněno zrušením. Dojde i na ještě pořád horkou Mafii 3, jež vznikala v kalifornském Novatu a přestože do ní vydavatel pumpoval ohromné zdroje, hra v hodnoceních propadla. Jen tak pro zajímavost, zdroj uvádí, že aby se Mafia 3 zaplatila, musí prodat zhruba osm milionů kusů.

Zpátky však k The Bureau. V dopise se na účet hry doslova píše: „Víte, proč The Bureau propadlo? Já to vím, byl jsem u toho. Byl to totiž jediný ze všech titulů, u nějž mělo vedení 2K potřebu zapojit se do vývoje. Několikrát celý projekt zcela otočili a vzali veškerou kreativní kontrolu z rukou vývojářů. Dokonce přejmenovali studio na 2K Marin, Australia, aby nám dali najevo, kdo tu velí.“

Ať už si o anonymním dokumentu myslíte cokoli, velmi přesně koresponduje s událostmi, které se okolo původního studia Irrational Games děly a dostaly se na veřejnost. Několikrát je zmíněno i slavné jméno Kena Levina, který se sice pokusil australskou pobočku alespoň zčásti zachránit, proti mašinerii vydavatelství ale nakonec neměl šanci. Celý příběh je tak v podstatě mementem toho, že rovnováha mezi vývojáři a vydavatelem je velice křehká a že ačkoli peníze jsou vždy až na prvním místě a ten, kdo drží kasu, má právo rozhodovat o směru financovaných projektů, ne vždy je to ku prospěchu věci.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama