Potvrzeno: Microsoft koupil Mojang
i Zdroj: Hrej.cz
Novinka Potvrzeno: Microsoft koupil Mojang

Potvrzeno: Microsoft koupil Mojang

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

15. 9. 2014 13:55 10
Reklama

Spekulace z minulého týdne, které naznačovaly překvapivý tah Microsoftu, byly dnes oficiálně potvrzeny. Softwarový gigant koupil švédskou společnost Mojang za 2,5 miliardy dolarů a může tak do svého portfolia zařadit obrovsky populární značku Minecraft.

VYJÁDŘENÍ MARKUSE PERSSONA

Krátce poté, co byla oficiálně oznámena akvizice (detaily níže), se ozval Markus Persson se svým prohlášením. Uvádí všechny osobní pohnutky k tomu, proč se rozhodl svoji firmu prodat, a co bude dělat v budoucnu. Jeho vyjádření přikládáme v nezkráceném překladu:

Nevidím sebe samotného jako herního vývojáře. Vytvářím hry, protože je miluji, protože je to zábava a protože rád programuji. Nevytvářím hry se záměrem, aby se z nich staly velké hity a nesnažím se změnit svět. Minecraft se nicméně velkým hitem stal a lidé mi říkají, že mění svět her. Ani tohle jsem nikdy nezamýšlel. Jistě, člověku to lichotí a je zajímavé dostat se do záře reflektorů.

Před relativně dlouhou dobou jsem se rozhodl vystoupit z rozjetého vývoje Minecraftu. Jens byl tím pravým, kdo měl vývoj převzít a já jsem chtěl sám za sebe vyzkoušet něco nového. Při svém prvním pokusu o vytvoření něčeho velkého jsem ale neuspěl a od té doby jsem se rozhodl držet se menších prototypů a zajímavých výzev. Užíval jsem si to, ale nebyl jsem si příliš jistý, jak zapadám do Mojangu, kde lidé skutečně pracují, nicméně mi neustále říkali, že jsem důležitý pro firemní kulturu, a tak jsem zůstal.

Před několika týdny jsem byl doma s těžkým nachlazením, když internet doslova explodoval nenávistí k mé osobě kvůli nějaké záležitosti s EULA, se kterou jsem vlastně ani neměl co dočinění. Byl jsem trochu zmatený. Nerozuměl jsem tomu. Frustrován jsem pak takhle tweetoval. Později jsem pak viděl video This is Phil Fish na YouTube a začal jsem si uvědomovat, že nemám takovou vazbu na fanoušky, jakou bych si představoval. Stal jsem se symbolem. A já nechci být symbolem, odpovědným za něco velkého, čemu navíc nerozumím, na čem nechci pracovat. Nejsem žádný promotér. Nejsem ani šéf společnosti. Jsem nerd, počítačový programátor, který rád sdílí své názory na Twitteru.

Jakmile tedy bude tento obchod ukončen, opustím Mojang a vrátím se k práci na Ludum Dares a malých webových experimentech. Pokud se mi náhodou podaří vytvořit něco, co přiláká větší pozornost, pravděpodobně to rovněž ihned opustím.

Vzhledem k tomu, že je má image vnímáná dosti zkresleně, neočekávám, že bych z tohohle vyšel bez negativních komentářů, alespoň se už ale v tuto chvíli necítím odpovědný za jejich čtení.

Vím, že tento krok je popřením spousty věcí, které jsem veřejně prohlásil. A nemám na to dobrou odpověď. Jsem si také vědom toho, že mě spoustu z vás vidí jako symbol boje proti korporacím. Ale ani tím nejsem. Jsem člověk a společně s vámi bojuji.

Mám vás rád. Všechny z vás. Děkuji, že jste z Minecraftu udělali to, čím je, ale je vás opravdu hodně a já nedokážu být odpovědný za něco tak velkého. Z jednoho hlediska teď Minecraft patří Microsoftu, z toho obecného ale patří už dlouhou dobu vám všem a to se nikdy nezmění.

A ne, není to o penězích. Je to o mém duševním zdraví.

Potvrzeno: Microsoft koupil Mojang
i Zdroj: Hrej.cz

OFICIÁLNÍ POTVRZENÍ AKVIZICE

Zpráva byla potvrzena v blogu vývojářů z Mojangu, ve kterém zástupci firmy vysvětlují důvody a možné dopady akvizice. V první řadě zmiňují velikost Minecraftu a fakt, že jeho tvůrce a ještě donedávna většinový vlastník firmy - Markus "Notch" Persson - nikdy neočekával tak masivní zájem. Situace mu postupně přerostla přes hlavu a Notch zkrátka odmítl zodpovědnost za něco tak velkého. K duhu mu můžeme přičíst fakt, že se snažil pracovat i na dalších, menších projektech, jako byla karetní hra Scrolls, popularita Minecraftu jej však pokaždé dostihla.

Jediným řešením tedy podle Mojangu bylo značku prodat s tím, že se na trhu pohybuje jen několik firem, které by byly schopné zajistit dostatečný vývoj a podporu, jakou si značka Minecraft zaslouží. "S Microsoftem úzce spolupracujeme už od roku 2012 a stále jsme ohromeni jejich neutuchajícím zájmem o naší hru a její vývoj. Jsme si jistí, že Minecraft bude pokračovat a poroste tím nejúžasnějším směrem," ozývá se s Mojangu. Pravdou však je, že společně s akvizicí vzrůstají obavy, zda se z Minecraftu nestane exkluzivní záležitost pro konzole Xbox, případně některou z nových verzí operačního systému Windows.

I na to, zdá se, mají vývojáři odpověď a snaží se hráče uklidnit. Podle Mojangu není na místě obávat se, že by skončil vývoj nebo podpora jakékoliv z verzí, ve kterých je Minecraft k dispozici. Na druhou stranu ale vývojáři logicky dodávají, že Microsoft není odpovědný za rozhodnutí třetích stran, a pokud by došlo například na ukončení podpory verze pro PlayStation, nikdo s rozhodnutím Sony nic neudělá.

V blogu se samozřejmě řeší také otázka, co bude s Minecraftem dál, na tomto místě už ale vývojáři nepřipouští žádné spekulace a alespoň na začátku celého přidružení k Microsoftu skálopevně tvrdí, že vývoj bude pokračovat očekávaným směrem, nicméně bez hlavních postav společnosti. Ačkoliv se v tuto chvíli ještě přesně neví, kdo ze zaměstnanců ve firmě zůstane, na odchodu je vedle Markuse Perssona i CEO firmy, Carl Manneh, a spoluzakladatel Jakob Porser.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama