mark-rein-episodicky-obsah-je-silenost
Novinka Mark Rein: „Episodický obsah je šílenost“

Mark Rein: „Episodický obsah je šílenost“

sleepless.

sleepless.

13. 7. 2006 08:07
Reklama

Stačí pár dobře mířený slov pronesených správnou osobou na správném místě ve správný čas a oheň je na střeše. Když kdokoli z nás řekne, že je epizodický obsah hloupost a slepá ulička herního vývoje, tak to během pár minut zapadne a každému to bude jedno. Když ovšem přesně tohle pronesl jeden z šéfů společnosti Epic Games Mark Rein během své přednášky (nazvané Avoiding The Pitfalls Of The Next Generation - jak se vyhnout nástrahám next-gen) v rámci Develop Conference v anglickém Brightonu, tak to ihned vyvolalo bouřlivé reakce v sále a následně i na celém webu.

Podle Reina je epizodický obsah slepá ulička a business předem určený k neúspěchu navzdory tomu, že na něj všichni pějí chválu. Jenže právě v tom je problém. Všichni sice hovoří o epizodickém obsahu pouze v positivním slova smyslu, ale zatím jeho výhody nedokázal nikdo předvést v praxi. HL2: Episode One sice je ukázkou epizodického obsahu v praxi, ale jde o příklad irelevantní, protože s HL sérií se nikdo nemůže poměřovat a hráči budou další a další HL tituly kupovat bez ohledu na jejich formu.

Epizodický obsah je prostě šílenost. Chtít po někom 20 dolarů za jednu třetinu hry a pak jej nutit několik měsíců čekat na další část, to prý nemůže dle Reina fungovat. Nakonec to dopadne tak, že budou vývojáři nuceni prodlevy mezi jednotlivými epizodami maximálně krátit, což povede k recyklaci obsahu. Epizodické herní série prý zkrátka nemohou soupeřit s klasickými plnohodnotnými tituly. Už jen kvůli tomu, že se episodickým titulům nemůže dostat stejné marketingové péče, jako titulům plnohodnotným. Není možné dopřát jedné epizodě s cenou 15-20 dolarů stejnou propagaci, jako titulu za 40-50 dolarů.

Rein ostatně nevidí důvod, proč se najednou rozplývat na episodickým obsahem, když něco podobného už dlouhá léta funguje. Jako příklad správně ošetřeného episodického obsahu uvedl sportovní série od EA, nebo další díly v sériích Final Fantasy a Zelda. Tento model episodického obsahu prý funguje jenom proto, že každá nová episoda/díl je plnohodnotnou hrou za odpovídající cenu a s odpovídající marketingovou podporou. Za svoji kritiku episodického obsahu si Rein samozřejmě vyslechl hned na místě v sále celou řadu nepříliš lichotivých reakcí. Někdo jej označil za zpátečníka, jiný za dinosaura herního průmyslu, někdo prostě pronesl, že nemá pravdu a objevila se i hláška, podle níž je Rein zabedněnec se zamčeným mozkem, který hovoří tak jak se mu to hodí.

Rein svoji přednášku nevěnoval pouze kritice episodického obsahu. Rozpovídal se i na celou řadu jiných témat. Nebál se například opřít do společnosti Intel, která prý svými integrovanými grafickými kartami zabíjí trh s PC hrami. Kdyby místo, k hraní nepoužitelných, integrovaných karet použila i do těch nejvíce low-end sestav alespoň základním způsobem použitelné grafické karty od ATI, či Nvidie, tak by jí to stálo jen pár dolarů navíc na každém vyrobeném PC a ohromně by tím prospěla hernímu průmyslu, respektive trhu s PC hrami. Došlo by totiž k masivnímu rozšíření trh o celou jednu skupinu zákazníků, kteří by mohli hrát hry na svých low-end a kancelářských počítačích, o noteboocích ani nemluvě.

Jako příklad uvedl Rein chystaný Xbox 360 titul Gears of War, který by prý klidně mohl být upraven tak, aby v základní podobě běžel i na low-end grafických kartách v rámci ATI X1300, nebo Nvidia 6 série. Hra však zcela určitě nepůjde upravit tak, aby běžel na integrovaných gr. kartách. Docela zajímavě hovořil Rein i o tom, aby nebyli vývojáři hloupí a přijali fakt, že jen málokterý tým (hlavně ty začínající) si dnes může dovolit trvat na vlastnictví IP. Když to situace vyžaduje a v současnosti je to víceméně nevyhnutelné, tak je třeba se vzdát práv na své IP ve prospěch vydavatele. Vždycky je tu prý v případě úspěchu možnost své IP koupit zpět. Nejdříve je však třeba dosáhnout úspěchu, protože nemá cenu držet si neúspěšné IP.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama