The Simpsons Recenze The Simpsons Game

The Simpsons Game

frix@seznam.cz

frix@seznam.cz

17. 11. 2007 23:30

Pamatujete se ještě na doby osmibitů? Tehdy platily pro Simpsonovy dvě fakta – epizody byly fantastické, hry (až na výjimku jménem Simpsons Arcade Game, která vyšla pro C64, PC a mnoho dalších platforem, a byla hojně rozšířena i u nás) hrozné. Jenže od té doby uplynulo hodně vody a jako by si tyto dvě platformy vyměnily role. Nové série jsou pro „oldschool fanoušky“ zklamáním prakticky od chvíle, kdy se číslování přehouplo do dvojciferných číslic, zatímco hry se zlepšily až překvapivě. Naposledy jsme měli tu čest s The Simpsons Hit & Run, velice podařenou variací na Grand Theft Auto, která kromě skvělé hratelnost nabídla také pořádnou porci humoru. Jakoby se odklonil od marasmu nových sérií a vrátil zpátky do kolejí, které známe a milujeme. V závěsu za filmem se objevuje také herní adaptace. Verze pro Nintendo DS je zcela odlišná od ostatních platforem. Nemůžeme mluvit za ostatní verze, ale DSková se pustila s vervou k dílu stejným stylem, jako to kdysi dělali scénáristé seriálu – dělají si legraci ze všeho a všech, nejvíce však sami ze sebe.

Kreativita nadevše

Hlavní silou hry je právě její scénář, jenž dosahuje stupně humornosti, který jsme neměli možnost vidět už pěkných pár sezón. A to prosím srovnáváme se seriálem! Když přestoupíme na adekvátnější konkurenční pole počítačových her, garantujeme vám, že vtipnější hru naleznete jen velmi těžko – podmínkou je, abyste patřili mezi fanoušky seriálu, případně filmu. Děj není strukturovaný jako seriálová epizoda, ale i přesto je dobře znát, že příběh konstruovali lidé dobře znalí springfieldských reálií. Satira se ale přelévá přes širší spektrum, tvůrci se nebojí tropit si legraci sami ze sebe, ale také z distribuce v EA, prodejců her... Pro pravověrné fanoušky tu nechybí spousta referenci na legendární epizody a jejich vtípky, například Mr. Sparkle z návštěvy v Japonsku. Vzpomenete si ale ještě, v jakém díle jste viděli psa, který vykašlával včely?

Většinou se hraní odvíjí jako klasická skákačka, jenže potom se najednou objeví na scéně parodické sekvence ve stylu Frogger, Gauntlet, Donkey Kong nebo Space Invaders! Je to nejen vtipné, ale hlavně funkční – hratelnost je rozlomena do několika celků, které spolu nebojují, ale rozbíjí šance na vznik výraznějšího stereotypu. Ten se ve skákací části přeci jen časem objeví, ale o tom později. Zmiňme zatím ještě jednu úžasnou kulturní vložku – v japonské sekvenci nechybí ani souboje s bossy ve stylu Pokémonů, včetně absurdních „standardních útoků zblízka“ nebo zakončovaček jako „útočící epileptický robot“ včetně nesmrtelné hlášky „domo arigato, Mr. Roboto“.

Jak to tam mohli nacpat?

Prezentaci lze označit za jednu z nejlepších v jakékoliv DS hře. Na cartridge, která datový limit skutečné pokouší, se vešly animované sekvence i kompletní namluvení od dabérů originální verze. To je pro fanoušky české verze lehký zádrhel, se kterým však nejde nic dělat. Jistě, daleko lepší by bylo poslouchat věty z úst domácího dabérského týmu, ale zvyknout si jde poměrně rychle a navíc se přiučíte, jak vlastně mluví Simpsonovi v angličtině. Cutscény jsou překvapivě renderované nikoliv jako 2D animace ve stylu seriálu, nýbrž v plném 3D, které si však udržuje stejný styl.

Zastavme se ještě na chvíli u zvukového doprovodu. V Japonsku již vyšla první cartridge velikosti 2048 Mbit, zbytek světa je stále odkázán na limit 1024 Mbit. Je fascinující, jaké množství dialogu byli autoři schopni do tak malého prostoru nacpat! I klasické hlášky, doprovázející vaše snažení ve skákacích úrovních, se neopakují nijak přes míru. Zvláštní potlesk si pak zaslouží účast postav z Futuramy, vtipnějšího a daleko kultovnějšího mladšího díla Matta Groeninga, autora Simpsonových. Nebudeme vyzrazovat příliš mnoho, ale cestou narazíte na Bendera a Zoidberga (Zoidy!!), kteří hláškami opravdu nešetří.

Bartman a Homerball zasahují

Kvality hry se však pochopitelně nedají hodnotit jen podle humoru a scénáře. Hratelnost samotná je povedená, hraje však druhé housle již popsanému vtipu a sebereferenčnímu sarkasmu. Operujete na obou displejích, po kterých v sérii unikátních úrovní provedete všechny postavy Simpsonovské rodinky, včetně Maggie (děda chybí). Každá postava má vlastní specialitu, která odkazuje na základní premisu – Simpsonovi zjistili, že jsou součástí počítačové hry a rozhodnou se využít schopnosti, které si vždy přáli. Z Barta je Bartman, schopný plachtit a chytat hákem předměty, Homer může aktivovat svou přežranost a stát se Homer-koulí nebo se nadýchat hélia a létat, Marge dovedete verbovat občany Springfieldu a velet jim ve stylu Freedom Fighters, Lisa pak disponuje Buddhovou rukou. V této chvíli, mimo několika dalších, použijete i stylus a boží rukou manipujete předměty v okolí ve svůj prospěch, nebo dokonce sesíláte na nepřátele blesky.

Již zmíněné mezihry mimo skákačku můžete aktivovat i samostatně, jakmile je pokoříte. Posouváte se napříč mapou Springfieldu, kde volíte mezi jednotlivými budovami, které skrývají buď různé speciality, nebo jednu z mnoha skákacích úrovní. Design platformovky není úplně ideální, na druhou stranu se však tvůrcům podařilo zahrnout schopnosti rodinky extrémně dobře. Téměř pokaždé budete muset plynule přepínat mezi dvojicí, která zvládá danou výzvu. Levely samy o sobě jsou většinou dost jednoduché a nebudete mít problém s jejich zvládnutím, s výjimkou několika posledních. Doba hraní se tak vyšplhá zhruba na pět hodin, což není špatné vzhledem k vysoké úrovni zábavy, přítomnosti multiplayeru a Tamagotchi-like minihry Pet Homer. Závěr příběhu je navíc fantasticky vymyšlený a ačkoliv nedosahuje geniální úrovně Portalu, rozhodně se u něho zasmějete dosyta.

Ber nebo neber? Záleží na vztahu k seriálu

Simpsonovi se na DS povedli skutečně překvapivě dobře. Je pravda, že z velké části závisí jejich úspěch na míře vaší oddanosti seriálu a tím pádem přijetí dějového pozadí, ale ani hratelnost sama o sobě nestojí za starou bačkoru. Tvůrcům se povedlo pojmout humor a satiru extrémně dobře a ačkoliv nejde o kvalitu sérií 2-7, stále se u hry pobavíte daleko lépe než u jakékoliv moderní epizody.

The Simpsons

Hodnocení závisí především na vašem vztahu k seriálu (a nejenom tomuto, Futurama je také ve hře). Po čistě herní stránce jde o slabý nadprůměr, spojitost se seriálem je však neskutečně propracovaná a leckdy předlohu o hlavu převyšuje.

Děj a zvláště parodie na herní klišé jsou fantastické, Simpsonovi jsou provedeni k dokonalosti, technická stránka a prezentace zaslouží potlesk, skákačka není špičková, ale přesto kvalitní.
Málo originálních nápadů ve skákací časti na to, aby šlo o důstojný doplněk ději a ostatním částem, pokud nejste fanouškem Simpsonových, nemá pro vás hra smysl.