Stuntman: Ignition Článek Stuntman: Ignition

Stuntman: Ignition

Dalibor Franta

Dalibor Franta

7. 3. 2007 23:49 1

Každé zaměstnání má svou elitu. Řidič taxíku sní o kariéře ve Formuli 1, pilot práškovacího letadla vzhlíží k báječným mužům na nadzvukově létajících strojích a řadový herní recenzent tajně doufá v prestižní pozici redaktora na Hrej.cz. Ale co takový kaskadér? Baví ho neustále se nechat mlátit, zapalovat, shazovat, střílet a vyhazovat do vzduchu? O čem takový kaskadér sní, když se vrátí domů poté, co byl v práci ušlapán zdivočelým koněm, rozčtvrcen psychopatickým vrahem, či snad nedejbože probodnut středověkým mečem? O klidu a míru? O zahradě rododendronů a houpacím křesle u krbu? Nikoliv…sní o kariéře automobilové kaskadéra - elitě mezi těmi, co dnes a denně nasazují svůj život pro potěchu návštěvníků kin. Nejenom, že sedlají ta nejúžasnější a nejvýkonnější auta, oni se v nich navíc vozí bez obav z překročení rychlostních limitů a v nejlepších případech, až se to bojíme vyslovit, dostanou možnost všechny ty své káry jaksepatří roztřískat. Není to prostě sen?

Ošklivé vzpomínky

Stuntman: Ignition
Inu…není. Vlastně je to dřina k uzoufání, řehole jako každá jiná a vůbec to není ani zdaleka taková zábava, jak se to zpočátku zdálo. Přesvědčili jsme se o tom na vlastní kůži před pěti lety, kdy firma Atari přišla na trh s nadmíru nadějným titulem Stuntman. V jeho prospěch mluvily zejména dvě věci – vzdálená příbuznost s legendárním Driverem a pak doposud neprobádané a zdánlivě sexy končiny kaskadérského fochu. Záhy se však ukázalo, že kombinace neuvěřitelné obtížnosti, nesnesitelně dlouhých nahrávacích časů a prakticky nulové volnosti rozhodování dokáže hráčům znechutit i sebelépe prezentovaný projekt. Zkrátka a dobře, Stuntman zklamal a dodnes v herní branži platí za synonymum nudného a frustrujícího titulu. Otravný jako Stuntman…neříkejte, že jste tohle přirovnání nikdy nepoužili…ehm. Každopádně je tak trochu spodivem, že se po této ne příliš slavné epizodě našlo dost sil a hlavně odvahy přijít s pokračováním. Vývojářské studio Paradigma Entertainment však sebralo všechnu odvahu a nový Stuntman Ignition představí coby multiplatformový titul pro Xbox 360, PS3 a PS2. Zachrání čest kaskadérského řemesla, nebo jednou provždy potvrdí, že podobné projekty do herní branže prostě nepatří?

Volání Hollywoodu

Stuntman Ignition postaví hráče do role mladého, nezkušeného řidiče–kaskadéra, který se pokouší ukousnout si svůj díl z koláče jménem Hollywood. A k talíři se dostane pouze pokud na sebe upoutá pozornost – nejprve v drobných reklamách, posléze v béčkových mimoamerických produkcích a následně, půjde-li všechno, jak má, a režiséři nebudou mít k jeho práci žádné připomínky, také v kasovních trhácích nejvyšší kvality. Celkem by mělo být k dispozici šest celovečerních filmů, každý jinak stylizovaný a rozdělený do šesti natáčecích sekvencí, plus řada menších reklamních šotů – tedy, počítáme-li správně, něco kolem čtyřicítky misí. Obtížnost vyžadovaných triků samozřejmě poroste úměrně s kvalitou snímků. Zatímco v nízkorozpočtovém katastrofickém filmu kanadské produkce si vystačíte zejména s efektní jízdou, pár těsnými průjezdy mezi auty, nějakou tou ostře řezanou zatáčkou, přeskokem propasti a profláknutým podjezdem pod návěsem kamionu, špičkové produkce už budou vyžadovat nejenom práci efektní, ale také zcela precizní. Mezi tu se počítají bezchybné předjížděcí manévry v ucpané metropoli, milimetrové smyky v přísně ohraničených prostorách, kličkovaná mezi chodci, nebo třeba obtížný přeskok na právě odjíždějící trajekt. A co víc, často vám budou i čtyři kola příliš… Zní to jako sen, ale každý kdo prožil setkání s prvním Stuntmanem už teď jistě sahá po koňské dávce léků na uklidnění. Dřív totiž stačila v průběhu třeba i několika minutového záběru sebenepatrnější chybička a bylo po všem – celou sekvenci bylo nutné zopakovat od začátku, což mimo jiné znamenalo také nekonečné čekání nad loudavou nahrávací obrazovkou.

Změny k lepšímu?

Stuntman: Ignition
Ale to bylo kdysi, čas kvapí a teď je všechno jinak. V nekonečné blahosklonnosti, rozhodli se vývojáři z Paradigma udělit hráčům pět generálních pardonů. V praxi to znamená, že v souhrnu pokynů, které obdržíte od režiséra, se nyní můžete dopustit pěti chyb aniž by bylo nutné sekvenci natáčet od začátku. Jedinou penalizací bude samozřejmě slabší bodové ohodnocení, ovšem takovou cenu za vítané odlehčení jistě bude ochotný zaplatit úplně každý. Sebemrskačské opakování jediného střihu do nekonečna se tak stane dobrovolnou aktivitou, nikoliv nezbytností. Další novinkou budou bonusové body, které budou udělovány za riskování takříkajíc nad plán – kdykoliv střihnete zatáčku těsněji, než bylo nutné, kdykoliv minete projíždějící automobil tak těsně, že ani psí chlup by se do vzniklé mezery nevešel, kdykoliv si jednoduše přidáte k celkové choreografii natáčené scény něco navíc, přidělí vám hra několik málo bonusových bodů. Právě ty budou nezbytně nutné, abyste si z natáčení nakonec odnesli pětihvězdičkové (tedy maximální) hodnocení. K tomu vám totiž nepostačí pouze dokonalá jízda podle scénáře. Aby byla scéna opravdu dokonalá, musíte si k ní vždy přidat vlastní nebezpečné prvky. Teoreticky by tak mohl být odstraněn druhý vážný neduh původního Stuntmana – nulová hráčská iniciativa.

Online zrcadlo

Otevírá se tím rovněž cesta na internet. Žebříček nejlépe bodujících hráčů je samozřejmostí, k dispozici ke stažení však budou i záznamy nejrychlejších jízd a dokonce i možnost stáhnout si ghost replay jízd nejlepších hráčů – to aby se mohl běžný smrtelník užírat pocitem své neschopnosti, případně se pokusil rychlejší kolegy z internetu alespoň napodobit. Chybět by neměl ani editor trikových sekvencí, kde si může každý vyzkoušet i roli režiséra a vyrobit si vlastní pekelnou dráhu (včetně možnosti uploadnout ji na internet). Mluví se také o multiplayerovém režimu až pro osm hráčů, který by měl fungovat na principu arén, kde si jednotlivý závodníci navzájem kradou triky. Těžko si něco podobného představit v praxi (alespoň ne aniž by se to podobalo Destruction Derby), každopádně jedná se o nijak nepodložené informace a celý onlinový multiplayer nakonec může dopadnout úplně jinak. Ať tak či onak, nový Stuntman zatím vypadá poměrně nadějně. Zdá se, že z mnohých chyb se u Paradigma Ent. poučili a podaří-li se vše doladit ještě po technické stránce, máme se v červnu letošního roku na co těšit.