Red Faction: Guerrilla Recenze Red Faction: Guerrilla

Red Faction: Guerrilla

Michal Maliarov

Michal Maliarov

11. 6. 2009 22:45 5

Jednou z nejdůležitějších složek povedeného titulu s volným pohybem a širokým výběrem možností je samotné prostředí, které musí dávat smysl a s hlavním příběhem splývat. Mnozí se hrozili, že bude v nejnovějším dílu Red Faction vzhledem k pokročilému fyzikálnímu enginu vše až příliš omotané kolem výbuchů a destrukce. V sérii GTA bylo složkou živoucí fungující město a války gangů, zde máme utlačované horníky na Marsu, brutální povstání a osobní odplatu. Vyhazování půlky planety do vzduchu tedy dává smysl. Ačkoli však destrukce všeho možného hraje v titulu jednoznačně prim, nejedná se o nucenou herní náplň a díky velkému množství různých způsobů jak mise plnit si každý příjde na své.

Nevěřte propagandě!

Co naopak nepotěší, je samotný příběh, který je velmi plochý a nenabízí žádnou výraznou postavu. Alec Mason, hlavní hrdina a chlapák od pohledu, totiž dorazí na Mars s vidinou zisku a tlachání se svým bratrem, který tam již nějakou dobu pracuje. Místo dobře placené idylky, tolik vydzvihované letáky na Zemi, se ale dostává do brutálního konfliktu horníků a vojáků organizace EDF, která rozhodně odpor tolerovat nehodlá. Ačkoli se Alec na začátku násilí zdráhá, kulka v bratrově hlavě jej velmi rychle přesvědčí o opaku. Je tedy na čase vzít do ruky kladivo a vyhnat ty krysy z “vaší“ planety.

Příběh po určité době nabízí několik zajimavých otoček, není to ale nic, z čeho byste se posadili na zadek. Všechny postavy pak absolutně postrádají charisma a Alec často vypadá, že ho to už nebaví. Velká škoda, místa pro improvizaci bylo spousta. Samotný herní obsah tento nešvar naštěstí bohatě vynahrazuje.

Sandbox styl, který je poslední dobou vývojáři tolik oblíbený, naštěstí nabízí jednu velmi značnou výhodu. Mise si můžete plnit kdy chcete, jak chcete a v jakém pořadí chcete. To jednak nabízí určitou dávku znovuhratelnosti, jednak zamezí brzkému stereotypu. Už samotná příběhová kampaň vám zabere slušných 20 hodin, k tomu si pak přidejte nepovinné mise, které jsou roztroušeny po celém regionu. Ty se vám nijak nevtírají, brzy ale sami pochopíte, že vám značně ulehčí život na Marsu. Jejich hlavním úkolem je totiž napěchovat si kapsy náhradními díly, které také dostanete z trosek budov a plnění misí hlavních. Za ty si pak ve skrýších povstalců pořídíte nové zbraně, vybavení a upgrady nářadí stávajícího. Netřeba dodávat, že na tom závisí úspěch vaší pouti.

Nepovinné mise mě příjemně překvapily a až na výjimky nabídly velice originální zábavu. Klasická záchrana rukojmí či dovoz vozidla na místo určení vám obočí nezvednou, akční jízda s kolegou na motokáře a střílení po všem živém či přepadávání kolony aut EDF vezoucích zásoby už je jiná káva. Kromě toho si můžete zdokonalovat své znalosti výbušnin či podnikat s odbojem nečekané útoky na nepřátelské základny. Vyhazování věcí do vzduchu je prostě sranda.

Fire in the hole!

Dokonce hodně velká sranda. Geo-mód, jenž se stará o fyzikální zákony a jejich realistický dopad na svět, vnáší do hry neopakovatelnou atmosféru. Viděli jste to ve videích, koukali na záběry ze hraní, nic se ale nesrovná s osobním zážitkem. Žádná jiná hra vám totiž nedaruje takový pocit satisfakce z obyčejného bourání. Zničit se tu dá prakticky všechno a pocit, kdy poprvé džípem v rychlosti prorazíte kamenný plot a vezmete s sebou i polovinu menšího domku, je k nezaplacení.

Hašteření s fyzikou pak jde ruku v ruce se samotným uměleckým stylem hry, který je velmi působivý. Celý region je rozdělený na několik oblastí, které se liší nejen barevným provedením, ale také stylem domků, aut, a dokonce i oblečením obyvatel. Někdo by mohl namítat, že auta vypadají až groteskně a značná část mapy mezi oblastmi je pouze prázdná pláň, to ale nemění nic na faktu, že po celou dobu hry budete objevovat něco nového. Čím více oblastí zbavíte vojáků EDF, tím více lidí vás začne poznávat, předávat vám auta či dokonce bojovat po vašem boku, pokud půjde do tuhého. Mars tu prostě žije.

Až vás unaví plnění úkolů, můžete se pustit do inovativního multiplayeru, který nabízí dostatečné množství odreagování jak na jedné konzoli, tak online přes službu Xbox Live. Možnosti přizpůsobení jsou v online multiplayeru velmi podrobné a díky jetpackům a destrukci jsou deathmatche napěchované akcí a výbuchy. Na jedné konzoli pak můžete s kamarády soutěžit v absolutní destrukci během daného časového limitu.

IQ tykve

Bohužel není všechno zlato a i Guerrilla má pár nepříjemných zářezů na pažbě. Především AI nepřátelských vojáků je někdy až k smíchu a po celou hru zásadně volí styl kamikaze. Kolegové z odboje kupodivu takový problém nemají, čile se kryjí a drží se vás zuby nehty. Tím spíše je někdy zarážející, když se na jednoho ubožáka se samopalem žene celá smečka vojáků v obrněných džípech a transportérech a vy stojíte ve skupince a všemu přihlížíte. Nepovedená AI přispívá také druhému neduhu hry, kterým je velmi nevyrovnaná obtížnost. Z větší části projdete příběhem jako nůž máslem, v některých pasážích se na vás ale hrnou přehnané zástupy vojáků (nejspíše náhrada za chudou AI) a vy máte co dělat, abyste ten nápor vydrželi. Když navíc potřebujete chránit důležitou postavu, stává se hra zkouškou pevnosti vašich nervů. To pak potěší fakt, že máte před sebou množství způsobů plnění misí.

Red Faction Guerrilla je velmi nabitý balíček, se kterým se budete královsky bavit. Do ideálu mu rozhodně kousek chybí, nedostatky jsou ale spíše kosmetického rázu, a tak vám v zážitku nijak nebrání. Série Red Faction byla obdařena důstojným nástupcem.

Red Faction: Guerrilla

Dlouhá, zábavná a po všech stránkách vymakaná hra, která udělá na poličce čest každému fandovi akčních titulů. Příběh by mohl být zajímavější a několik dalších aspektů více vypiplaných, to už ale zbytečně rejpeme. Doporučuje se!

Pokročilý fyzikální engine, originální a velmi nabitý herní obsah, vytříbený vizuální styl, bohaté možnosti vyžití
Příběh by mohl být poutavější, nedotažená AI, občas kulhající obtížnost