Ninja Blade Recenze Ninja Blade

Otázka: Je Ninja Blade v něčem originální?
Odpověď: Ani v nejmenším.
Otázka: Vadí to?
Odpověď: Ani v nejmenším.
Otázka: Je Ninja Blade kopií Ninja Gaidenu?
Odpověď: Ani v nejmenším.

Opravdu. Ačkoliv by k tomu název i zasazení do blízké budoucnosti a světa ninjů nasvědčovaly (o vzezření hlavního hrdiny a podobnosti s Rjúem nemluvě), Ninja Blade má k vytvrdlé řežbě jménem Ninja Gaiden daleko. Mnohem blíž má celkovým konceptem k jistému řeckému bijci s nevrlou povahou. A skutečně vykrádá všechny možné hry a principy a počet inovativních prvků by se dal spočítat na jednom prstu jedné ruky. Nicméně to nijak nepřekáží tomu, aby šlo o velice zábavnou hru, která jde až na samou dřeň hratelnosti a nesnaží se za každou cenu přinášet zlomové herní prvky, hluboké filosofické a umělecké zážitky nebo epický příběh přetékající upřímným i falešným patosem. Kdepak, Ninja Blade jde přímočarou cestou nonstop akce a hyperstylizace, v níž se nebojí dělat si legraci sám ze sebe.

Jsem Ken. Má maminka byla Američanka, tatínek Japonec. Mám rád hamburgery a zabíjení mutantů. Mluvím anglicky, nadávám japonsky.

Zápletka je vskutku jednoduchá. Svět byl zaplaven podivnými Alfa-červy, kteří svou oběť napadnou a udělají z ní přinejlepším něco připomínající pochodující vak zmutované tkáně. Epidemie byla potlačena a nyní se opět objevila v Tokiu. Hlavní hrdina Ken je členem speciální jednotky složené převážně z moderních ninjů, která je tak badass, jak jen badass může být. Původně jsem chtěl napsat, že je příběh plochý jako v druhém Ninja Gaidenu (což byla asi jediná plochá existence v oné hře), ale přiznám se, že už po první misi jsem byl příjemně překvapen dějovým zvratem. Nejde o žádné "ha, jsem Dart Revan", ale v rámci možností jde o příjemné plivnutí do tváře hluboce zaběhlým klišé. Ostatně celá hra si ráda dělá legraci ze všech možných stereotypů, smrtelného braní se vážně a přísného realismu. Ne že by předváděla komedii, ale ve své stylizaci exhibuje postoj "ano, je to nereálné, šílené, a pokud mě berete vážně, tak i trapné - ale to jste i vy, pokud mne skutečně vážně berete". V intru tak nechybí japonská školačka a starší muž roztřeseně prohlížející její stehna pod vyhrnutou sukénkou, hlavní hrdina má problémy s odtažitým otcem, je tu ukecaný černošský kamarád... Časem se ale vše obrátí do popření sebe sama, což je mile osvěžující v záplavě přísně realistických, případně příliš se vážně beroucích dramat. Nebo vy budete brát vážně příběh, kdy hrdina surfuje po vzoru barona Prášila na raketě, řídí motorku ve volném pádu, aby s ní přistál na letícím autobusu a rozjel se na něm (stále v letu) přímo do hrdla padesátimetrového červa?

Už zase skáču přes propasti

Co do stylu hraní má Ninja Blade nejblíže k sérii God of War. Střídají se klasické bojovkové pasáže s quick time eventy a dlooouhými souboji s bossy. Pár prvků si půjčil i z Prince z Persie, hlavně co se týče poskakování po zdech a běhání po nich, ale jde spíše o zpestření než klíčovou vlastnost. O co tu jde, je hlavně boj. Neustálý, neutuchající boj. Svůj krvavý balet budete provádět primárně s pomocí tří mečů. Klasická katana poskytuje kompromis mezi dvěma dalšími, zajímavějšími prostředky zabíjení. Těmi jsou dva krátké meče na řetězu a mohutný několikakilogramový meč. Jak dobře hádáte, meče na řetězu jsou rychlé, ale proti chráněným protivníkům slabé, pádlo připomínající monstrum zase rozdrtí vše, ale pomalu. V průběhu misí dojde na všechny typy zbraní (snad jen onen kompromis vás nikdo nenutí používat), nicméně i tak si pro souboje, které nemají jasně určenou strategii, budete vybírat své oblíbence. Navíc mají zbraně i sekundární vlastnosti. Řetězem se jde přitáhnout na vzdálená místa, hromotlukem zase probourat prasklá stěna. Všechny zbraně mají i svá komba, která nejsou na rozdíl od Gaidenu příliš složitá a nedělá vám problém se je poměrně rychle naučit. Dalším bojovým prostředkem je váš diskový šaken, mající patřičně maximalizovanou velikost. Postupně se naučíte tři styly ninjutsu, jež nabíjíte silami vzduchu (odhodí nepřátele a uhasí oheň), ohně (zapaluje a svítí) a blesku (znehybňuje a zabíji ryby). S šakenem už dostáváte slušnou variabilitu v soubojích, které netrávíte jen bušením do tlačítka, ale můžete si zvolit i vlastní styl boje.

Další neoriginální vychytávkou je ninja vision, tedy bullet time, v němž vidíte stěny, po nichž jde šplhat, protivníkova slabá místa a vše je samozřejmě zpomalené. Nevýhoda - vše víc bolí a spotřebovává se vám magická energie pro šaken. Na každém protivníkovi jde provést speciál fatalita, která spočívá v dalším quick time eventu a odměnou je více energie z mrtvolky. V případě bossů je tato fatalitka nazvaná Todomé a je nutností. Když ji nestihnete včas, monstrum se oklepe a vás čeká dalších alespoň dvacet minut. Opět spočívá v quick time eventech, ovšem probíhajících na popředí monumentální akrobatické akce. Celý Ninja Blade sází na filmovost a nadupanou adrenalinovou akci, která vás nenechá se zamyslet nad tím, že nic jiného neobsahuje. Ale kdo by se tím zabýval, když to všechno vypadá tak působivě? Filmovost podporuje i systém checkpointů. Pokud zkazíte quick time event, děj se převine na začátek eventu a zkuste si to znovu. Sice to snižuje obtížnost těchto okamžiků, ale zase máte dost prostoru vychutnat si animaci provázející každé Todomé a akční sekvenci. Stojí za to. Navíc obtížnost rozhodně není nízká. Ačkoliv většinou mise projedete bez větších problémů, některé souboje s bossy jsou na dlouhé lokte. Někdy jde jenom o odhalení správné strategie (často se souboje protáhnou i na půl hodiny) jindy prostě jen musíte být opravdu dobří. Nejsou obtížní všichni bossové, ale občas se vyskytne situace, kterou budete hrát třeba desetkrát. Naštěstí to nepůsobí frustrujícím způsobem, ale jako výzva.

Co mám dnes udělat:
Zabít devítitisícího osmistého padesátého třetího potvoráka - Splněno

Nejde ovšem úplně zavřít oči před slabinami hry. Prostředí je skoro stále stejné a hlavně protivníci se hodně opakují. Pokud pomineme běžné pěšáky, i bossové jsou často jen variací na červovité monstrum. Nicméně o to více si užijete střet se zmutovanou dcerou šéfa yakuzy, která jezdí na tatínkovi, vrtulník proměněný do živoucí potvory a nebo... (ne, spoiler nebude). Hudební doprovod pak je orchestrální a na pozadí akce není moc slyšet. Hardrockový nebo metalový soundtrack by atmosféře neuškodil a dodal by hře další náboj. Hra není ani příliš dlouhá a za osm hodinek si projdete na normální obtížnost. Nicméně úrovně jde opakovat a to z několika důvodů. Výsledky za misi jde uploadovat do žebříčku, a tak můžete soutěžit v tom, kdo bude nejlepší. Navíc pokud chcete odemknout všechny bonusové předměty a obleky, budete muset být hodně pozorní a opakování misí se nevyhnete. Ostatně, co se týče kostýmů, hra opět potvrzuje, jak moc jí nezáleží na tom, aby byla brána vážně. Od začátku můžete Kenovu výbavu přebarvovat a klidně můžete pobíhat s ninjou žlutým jako kdyby utekl z filmů Michaela Dudikoffa a nebo růžovoučkým biječkem s ladnými mečíky. Jde jen o váš styl a chutě. Když si odemknete šaškovský kostýmek...

Ninja Blade je čerstvým vánkem v době, kdy každý požaduje maximální svobodu, umělecké ambice, filosofické otázky a přelomové prvky definující next-gen (ať je to cokoliv). Ninja Blade sází na prostou a účinnou hratelnost, která si nehraje na nic vznešeného. Občas prostě stojí za to nechat se unést scénou, kdy kolem sebe utváříte mečem ocelovou síť, která odráží projektily na protivníka. Je to cool, je to nereálné. Tohle není umění. Tohle je zábava!

Ninja Blade

Hra, která nezmění dějiny herního průmyslu, ale rozhodně vám nabídne několik hodin skvělé zábavy. Tedy pokud se nechcete brát až moc vážně a nepožadujete od každého titulu revoluci.

Příjemná filmovost a nerealističnost se snoubí s nekompromisní řežbou a je tak poctou všem nenáročným hrám plným zábavy.