Lost Odyssey Článek Lost Odyssey

Lost Odyssey

Dalibor Franta

Dalibor Franta

18. 10. 2006 22:54

Už maminka starého dobráka Forresta Gumpa přirovnávala život k bonboniéře – nikdy nevíš co ochutnáš, jednou jsi nahoře, jednou dole a tak dlouho se do lesa volá, až se ucho utrhne. Hironobu Sakaguchi by mohl vykládat…série Final Fantasy, jejímž je duchovním otcem, mu vynesla VIP vstupenku na videoherní Olymp a domovské firmě Squaresoft na hezkou řádku let budoucích zajistilo nehynoucí odbyt všeho, co na sobě neslo byť jen odlesk famózní série s dvojitým F v názvu. A přesto – stačil jediný krok vedle (hlavně z hlediska komerčního) s celovečerním CGI spektáklem Final Fantasy: Esence života (určitě si vzpomenete na rozpačité okamžiky v kině) a všechna sláva a věhlas byly ten tam.

Ve Squaresoftu už by si Sakaguchi po téhle trapné epizodě nevrznul ani jako noční vrátný a tak se vydal hledat štěstí jinam. A našel…pro mnohé možná překvapivě, ujal se ho sám velký Microsoft. Štědře zadotoval a pomohl geniálnímu vývojáři založit vlastní vývojářské studio Mistwalker. Studio, které dnes podle široce rozšířeného názoru třímá v rukou potencionálně nejlepší RPG titul budoucnosti. Překročí Lost Odyssey stín svého stvořitele a zaútočí na dosud neochvějné postavení série Final Fantasy? Kde se berou všechny ty odvážné titulky o revoluci v RPG?

V zájmu Microsoftu

Je zvláštní jak si hra, o které je doposud známo opravdu jen to nejnutnější minimum, dokázala vybudovat pověst div ne nejlepšího RPG všech dob. Na světě je všehovšudy pár videí (nutno podotknout, že se jedná o videa vskutku fantastická…ale ruku na srdce, co s přídomkem nextgen dnes nevypadá fantasticky), v Japonsku už se hráči pomalu mazlí s hratelnou demoverzí (to však taky nebude tak žhavé, jelikož sám Sakaguchi hráče varuje, že demoverze reprezentuje hru hotovou pouze z cca 80 % procent – a navíc, ochutnávka je to pekelně krátká) a informací o celkovém ladění hry je také poskrovnu.

Z pohledu čistě pragmatického tak musíme nutně v současných náladách a hypovacích tendencích spatřovat především jeden zájem – a to zájem firmy Microsoft popostrčit prodej své „nové“ konzole Xbox 360 v Japonsku, kde Sakaguchiho jméno i dnes skloňují podle vzoru bůh. Podaří-li se Microsoftu vytvořit pro svou konzoli must-have titul (nebo alespoň zdání takového titulu), pak budou zítřky v zemi vycházejícího slunce přeci jenom o fous radostnější, a to i tváří v tvář brzkému vydání konzole PS3. Oko zkušeného skeptika z české kotliny proto varuje již předem – všechny informace o nadpozemských kvalitách hry Lost Odyssey je nutno brát s pořádnou rezervou.

Zvučná jména

Svou měrou do vysokých očekávání bezpochyby přispěla plejáda známých jmen, která se na vývoji hry podílela a která bývají obvykle zárukou kvality. O příběh se postaral známý japonský spisovatel Kiyoshi Shigematsu a jak se ke svému podílu na projektu vyjádřil, bylo jeho záměrem stvořit zejména příběh emotivní a hluboký, který hráče překvapí svým nečekaným rozuzlením (ačkoliv to by mělo být přirozeným cílem každé kvalitní dějové linie). My prozatím víme, že se Lost Odyssey odehraje ve světě, který právě prochází etapou jakési magické industriální revoluce – obyvatelé planety se však se svou rostoucí mocí nedokáží vyrovnat a řeší své problémy válkou. Hlavním hrdinou bude kočující bojovník Kaim Argoner, jenž byl v době dávno minulé proklet a nyní s sebou nese břímě nesmrtelnosti, která potrvá 1000 let …to je na rozehrání slušné retrospektivní schízy poměrně solidní prostor.

Kromě Kaima se ve hře objeví ještě další čtyři nesmrtelné postavy, jednou z nich bude i modrovlasá sexbomba Seth. Hudbu si v Lost Odyssey vzal na starost starý Sakaguchiho známý Nobuo Uematsu, který se podílel mimo jiné také na hudebním doprovodu v sérii Final Fantasy a bez jehož vytříbeného absolutního sluchu by se dnes neobešlo pomalu jediné solidní japonské RPG. Aby byla parta starých harcovníků kompletní, přidal se k projektu také Takehiko Inoue, jehož doménou je zejména design. Právě z jeho hlavy pak vyšel podivně vyprahlý, až apokalyptický svět plný vyhřezlých lávových kráterů, přerostlých robotů a hrdinů s meči délky telefonního sloupu. Jména tedy vskutku zvučná – jak je vidět, štědrost Microsoftu, který celý projekt financuje, nezná v těchto ohledech mezí.

Krutá realita?

O hratelnosti samotné zatím věru mnoho nevíme a hratelné demo, které se objevilo na Tokio Game Show, očekávané světlo do této věci nevneslo. Pouze jsme se ke svému velkému zklamání (ne všichni jsou zklamaní - pozn. redakce) dověděli, že souboje budou generovány náhodně, což nám u hry pro konzoli nové generace připadá trochu jako přežitek, či spíše pořádný krok zpět (nebo také hloupost). Nicméně rukopis tvůrců Final Fantasy je znát i v jiných aspektech. Například soubojový systém bude odvozen od tradičního ATB známého snad ze všech her série FF – tentokrát však bude muset posloužit soubojům až pětičlenné skupiny hrdinů.

Jak přesně bude fungovat – zvlášť vzhledem ke skutečnosti, že většina členů vaší družiny je de facto nesmrtelná a tudíž nemůže v žádném souboji zemřít – je ve hvězdách, nic revolučního však pravděpodobně očekávat nelze (Sakaguchi nicméně tvrdí opak, tak se nechme překvapit). Celkově se ale zdá, že nás nic již dříve neviděného nečeká – cyberpunkový svět plný robotů, dlouhých mečů a hrdinů s tajemnou minulostí už tady byl mnohokrát, takže chce-li Lost Odyssey nabídnut opravdu nadstandard, bude muset vytasit něco víc, než jen povedenou grafiku. Je jisté, že se můžeme těšit na kvalitní počiny (jména vývojářů mluví za vše), jestli ale bude natolik kvalitní, aby přiměl konzervativní Japonce ke koupi Xboxu 360, to je ve hvězdách…