FIFA 08 Recenze FIFA 08

FIFA 08

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

30. 10. 2007 23:00 3
Reklama

Psát recenzi na novou FIFU je stejně marná práce jako nošení sov do Atén. Stejně ji všichni znají, všichni hráli alespoň jeden předchozí ročník a všem je jasné, že se v textu nemůže vyskytovat nic, co by kohokoliv překvapilo. A stejně si je všichni přečtou, protože… protože co kdyby, že? Pokud bychom se letos zaměřili pouze na PC verzi, dočkali bychom se pravděpodobně stejného článku, jaký si vysloužil nový ročník série NHL. Jedná se totiž o naprosto přes kopírák vzatou hru, kterou autoři vylepšili aktuálními statistikami, změnili reklamy na dresech a diváky v třetí řadě na stadionu oblékli do červených kabátů. Někdo říká fuj, někdo huj, a někdo jde radši venčit psa. Grafický engine, který naposledy prodělal revoluci někdy kolem roku 2004, celou situaci navíc ještě umocňuje a pohyby hráčů, které občas připomínají všechno možné, jen ne atmosférický fotbalový zápas, si s ním mohou podat ruce. Ještě že máme ty konzole…

Zelená je tráva…

Ale ani tady není vše tak růžové, jak by se mohlo z optimistických prohlášení PR manažerů zdát. Loňský ročník si vysloužil kritiku ze všech stran. Mimo jiné za to, že ačkoliv to byla první FIFA, která vyšla i na konzolích nové generace, tak ani v nejmenším nenaplnila svůj potenciál. Možná to byl i důsledek přemíry těšení, kdy všichni čekali, že jim spadne čelist na podlahu, až ji budou muset sbírat smetákem. Možná i proto se s o to větším napětím čekalo na letošní díl. Vývojáři měli přece dostatek času sžít se s novými platformami, pořádně vyzkoušet jejich potenciál a navrhnout hru tak, aby se jednalo o skutečnou pecku. Ale vy jste stejně uličníci a podívali jste se na hodnocení hned po otevření článku (poctivci se podívali právě teď), takže už víte, že soudruzi někde udělali chybu.

Technické zpracování nevypadá špatně, to vůbec ne. Jen jsou k plnému vychutnání zapotřebí dvě věci – pořádná televize (nejlépe LCD nebo plazma) a nulový odpor k plastikově vypadajícím hráčům. První podmínka je jasná. Pokud budete mít obyčejnou (byť velkou) televizi, která viděla poslední technické trendy tak maximálně z rychlíku, můžete se rozloučit s příjemným hraním. Celý obraz bude nepříjemně problikávat, sem tam se dokonce objeví výrazné řádkování a hráči budou viditelně splývat s prostředím. Ovšem nenechte se odradit prvním dojmem, problém opravdu je na vašem přijímači. Druhá podmínka možná může znít směšně, ale letos mi zkrátka hráči přišli až neúměrně plastičtí. Něco jako když jdete kolem hračkářství a zasmějete se nad zaručeně pravou figurkou Pavla Nedvěda s hlavou asi třikrát větší, než zbytek těla. Jinak se ale jedná o jasný nadprůměr a výrazné vykročení dopředu, navíc tím správným směrem. Pohyby jsou věrohodné, občas se vám povede udělat takovou kličku, za kterou by se i Ronaldinho (mimochodem hlavní tvář letošního ročníku) ohlédl. Brankáři metají robinzonády na všechny strany, ale zase se vám nestane, že by dramaticky skočili po míči, se kterým by si poradilo i batole. Alespoň ne tak často, jako v předchozích ročnících… Zvuky překvapí svou kolísavou kvalitou. I když mu nelze upřít skvělé momenty, na aktuální ročník (Xboxový) série NHL, kdy slyšíte každé sklouznutí brusle po ledě, však nemá ani náhodou.

…fotbal to je hra…

Hlavním lákadlem letošní FIFY je určitě pořádná várka módů. Hlavním je Be-a-Pro, který vzdáleně připomíná zapomenutou hru Libero Grande pro PS One. Místo kompletní jedenáctky budete ovládat pouze jednoho jediného hráče skrz third-person pohled, podobný jako třeba v sérii Tomb Raider. Samozřejmě nemůžete pořád stát před bránou a čekat na přihrávku (protože byste se mimochodem na devadesát procent ocitli v ofsajdu), ale musíte nabíhat do prostoru, držet se postu, na kterém hrajete (těžko byste mohli z obrany čirou náhodou sbíhat na hrot třicetkrát za zápas…) a hrát týmově, ačkoliv budete ovládat pouze jednoho jediného fotbalistu. K nacvičení všech potřebných pohybů, stejně jako k navyknutí si na nový, akční pohled kamery (pokud našlápnete ke sprintu, tak bude kamera uhánět za vámi ve stylu filmu Potomci Lidí) slouží základní menu. Pod ikonami je totiž puštěný trénink, do něhož se můžete jednoduchým zmáčknutím tlačítka Start přepnout. Stejně tak před každým zápasem si můžete chvilku zažonglovat s míčem, exemplární případ dobrého využití nahrávacích časů.

…a ten míč kulatý…

Komu by ale tento nový mód nevyhovoval, může se pustit do široké nabídky soutěží, mezi kterými nechybí ani naše nejvyšší fotbalová liga. EA Sports zapracovali do hry naprosto vyčerpávající nabídku národních soutěží, ve kterých samozřejmě nechybí ani národní poháry. Bohužel už je smutnou tradicí, že pokud si budete chtít zahrát Ligu mistrů, světový šampionát, nebo Euro, budete si muset daný turnaj/soutěž vytvořit v editoru, anebo koupit oficiální licencovaný produkt. Podobně je na tom i manažerský mód, který se sice tváří velice komplexně, ale jedná se spíš o chudšího bratříčka FIFA Manageru. I přesto ale pro samotného hráče skrývá největší porci zábavy. Nabídka online módů potěší každého – vše probíhá skrze spolehlivé Live Arcade a navíc je přítomna i integrace s americkými sportovními stránkami ESPN, takže pokud by vám nestačila možnost zapojit se do real-time ligy, ve které se budete starat o svůj tým v konkurenci až třiceti dvou ostatních virtuálních koučů, je tu možnost sledovat online zpravodajství z vašeho oblíbeného klubu (samozřejmě mám na mysli oficiální zpravodajství a tiskové zprávy). Snad ani netřeba dodávat, že systém dosažených úspěchů XBLA, který je navíc obohacen o vlastní systém, vyvinutý v EA funguje přesně tak jak má.

…věc je záludná!

Kamenem úrazu pro některé nováčky (a možná i pro veterány) by se mohla stát obtížnost. I na nejnižší úroveň se budete muset doslova učit ovládat hráče tak, aby dělali věci, které od nich požadujete. Na druhou stranu se tak zápasy stanou opravdovou výzvou, kdy nebudete vyhrávat rozdílem třídy i nad papírově třikrát silnějšími soupeři, což se pravidelně stávalo v minulých ročnících. Budete muset naplno využívat všechny nové pohyby, kličkovat a klamat tělem, abyste dostali ten zpropadený kulatý nesmysl alespoň poblíž brány, nedej bože abyste vymetli pavučinu v růžku. Malinko iritující je také komentář, o který se postarala zkušená dvojice Martin Taylor a Andy Gray. Ze začátku vám to možná ani tak nepřijde, ale po několika zápasech (zvláště pokud budete hrát pouze za jeden tým) vám začne neustálé opakování naučených vět pořádně lézt krkem. Ani soundtrack se pro letošek moc nevytáhl. Najdeme tu sice pár chytlavých melodií, ale aby vás nějaká vysloveně pleskla přes uši a vy si ji museli pouštět pořád dokola to nehrozí (opět skrytá narážka na vcelku povedenou hudbu v NHL 08).

Shrnuto a podtrženo se jedná o solidní fotbalovou hru, která potěší všechny milovníky kulatého nesmyslu a vykročení správným směrem v rámci next-gen fotbalu. Sedm bodů berte jen jako rezervu pro příští rok, kdy se dá čekat, že spousta nápadů a toho, co autoři nestihli kompletně vyšperkovat bude dotažena. A když ne do dokonalosti, tak minimálně o dalších pár kroků k vytoužené metě nejlepšího fotbalu, který je na trhu k dostání.

FIFA 08
Windows PC
PlayStation PlayStation 3
PlayStation PlayStation 2
PlayStation PSP
Xbox Xbox 360
Nintendo DS
Wii Wii

Verdikt

Oproti minulému ročníku je znát výrazné zlepšení. Pokud autoři nesejdou z dobře zvolené cesty, máme se příští rok na co těšit. Jak už bylo řečeno v recenzi, sedmičku berte jen jako orientační známku, fanoušci si klidně mohou přidat ještě bodík navíc.

Co se nám líbí a nelíbí?

spousta módů, naprosto bezkonkurenční provázanost s online režimy, hratelnost, Be-a-Pro, realistické pohyby fotbalistů, obtížnost
repetetivní komentář, grafické zpracování je možná až moc plastické, hudba by mohla být lepší, obtížnost
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama