Crash of the Titans Recenze Crash of the Titans

Crash of the Titans

michal.jonas

michal.jonas

5. 11. 2007 23:28 4

Po prodeji licence ušatého nezbedníka to šlo s oblíbeným vačnatcem pěkně z kopečka, ale nyní v novém domově se mu daří naštěstí již lépe. Jaké bylo moje překvapení, když jsem čekal standardní a nevýraznou plošinovku v duchu předešlých dějství, ale to jsem Crashovi křivdil. Výsledek sice stále nedosahuje kvalit prvních tří dílů, i přesto jsem však rád, že Crash je zpátky v dobré formě.

Ta hnusná veš Neo Cortex už zase řádí

Jestli si ještě pamatujete na vrchního záporáka Neo Cortexe, tak ten se stále pokouší o vládu nad ostrovem Wumpa. Navíc se mu za ta léta narodila stejně pokřivená dceruška, která se tatínkovi s vysokým čelem chce vyrovnat. Zkušenosti naší povedené dvojice říkají, že k ovládnutí ostrova je zapotřebí jednak veliké síly a hlavně už konečně zpacifikovat dotěrného Crashe. Neova rodinka tak unese Crashovu sestru Coco a navíc promění většinu obyvatel v krvežíznivá obří monstra. Crash se tak znovu vydává na dlouhou cestu za osvobozením milovaného Wumpa Islandu.

První polovina hry se nese v duchu originálního pojetí úplně prvního Crashe, když s vačnatcem dovedně skáčete po plošinkách a žerete ovoce. Znalci již vědí, že plody slouží pro zvýšení počtu životů, přičemž nyní není ani potřebné žrát úplně všechny, protože hra již tolik nelpí na dokonalém luxování prostředí. V druhé půlce citelně přituhne, protože Crash musí stále častěji bojovat proti hordám zmutovaných kreatur, které byly kdysi mírumilovnými zvířaty. Potvory se dokážou dobře krýt, a tak je jejich eliminace ve větším počtu někdy docela oříšek. Pokud se vám ale podaří nestvůru omráčit, přichází na řadu váš neocenitelný pomocník Aku Aku, pomocí něhož si v mžiku vylezete na příšeru, načež ji můžete krásně ovládat.

Ovládněte je všechny!

Takových protivníků je ve hře celkem patnáct, přičemž každý má svoji trojici unikátních útoků. Kříženec škorpióna a gorily Scorporilla buší do země, nebo mává svým dlouhým ocasem, zmutovaný šavlozubý mamut Shellephant zase mlátí svým chobotem na všechny strany. Z radioaktivního slizu pochází snad nejpovedenější kreaturka jménem Sludge, jež mimo jiné v poměrně věrné animaci na nepřátele zvrací nazelenalou žaludeční kyselinu. A to je nový Crash přitom určen pro děti od sedmi let. Pokud se vám podaří ovládnout takového mutanta, je další boj mnohem jednodušší, přičemž všichni protivníci se dají rázem mnohem snáze omráčit.

Crash může rozdávat silné rány jak na běžícím pásu, přičemž mu nic nebrání v neustálé změně nedobrovolného hostitele, takže je z něj přímo ukázkový parazit. Jelikož opuštěná příšerka za okamžik sama pojde, je přeskakování z jednoho mutanta na druhého dobrým prostředkem k rychlému vybíjení nežádoucích existencí. Někdy je také třeba dopředu přemýšlet, protože některý druh nepřátel se vám pak může hodit, a tak by jeho zabití mohlo vaši cestu pěkně zkomplikovat. Např. v jedné úrovni Crash postupně přeskakuje z plošiny na plošinu, přičemž na každé na něj čeká nová partička do pokeru.

Nejdříve skákání, pak boj

Pokud si na jedné z prvních platforem nechá přežít mutanta střílejícího barevné firebally, může si usnadnit práci a nejbližší nepřátele pěkně v bezpečí na dálku odstřelit. Je ale velká škoda, že za polovinou už klasické plošinkové skákání ustupuje stále častějším bojům s velikou přesilou, přičemž díky tomuto trošku nepochopitelnému kroku hra postupně ztrácí spád a přechází až do stereotypního mordu s neustálým generováním protivníků. Přitom na daná pravidla musíte přistoupit, ať chcete nebo ne, protože brána do další části se vám otevře pouze tehdy, když vykostíte veškeré nepřátelstvo v dosahu.

Přísně lineární svět je v duchu nejlepší tradice krásně živý a barevný, ale statická kamera, jako v prvních dílech sledující Crashe z uctivé vzdálenosti, není úplně přehledná. Přitom svobodný rozhled není vůbec možný, což je na dnešní dobu docela odvážný počin. Normálně to ani tolik nevadí, ale když máte za úkol přeskakovat na vzdálenější místo, často nelze dobře odhadnout vzdálenost dopadu, což má prakticky vždy za následek naprosto zbytečnou ztrátu života. Se slzou v oku také vzpomínám na původní hudbu v exotickém stylu, protože zdejší melodie se ke hře vůbec nehodí. Staré známé bonusové vložky vždy výrazně vylepšující konto nasbíraných plodů nechybí ani v novém dobrodružství. Tudíž časově limitované úkoly, kdy máte většinou zabít určený počet nepřátel, popř. nasbírat určitý počet plodů, tvoří vítané zpestření ke konci již trošku vyčpělého putování.

Strčte si kámoše do batohu

Lékem na přicházející nudu je znamenitá kooperativní hra, kdy se může spoluhráč kdykoli připojit do rozehrané partie. Nový pomocník pak hraje za alter ego Crashe, přičemž originální postavička navlékne na záda malý batůžek, do kterého se může druhý kolega kdykoli schovat! To je výhodné např. v jezdeckých pasážích, kdy si Crash hodí masku Aku Aku pod nohy a jezdí na ní jako na surfu. Ovšem ani u této jinak výborné funkce tvůrci vše nedokázali dotáhnout do zdárného konce, protože si takto ve dvojici zahrajete pouze na jedné konzoli. Kooperace přes internet zde pohříchu úplně chybí, což je bohužel daň za to, že hra vychází na více platformách.

Nový Crash si tak trošku zbytečně sám kazí reputaci, protože jinak se vačnatec vrací ve velmi solidní kondici, která určitě potěší jak jeho fanklub, tak i další vyznavače klasických plošinovek. Nebýt promarněného multiplayeru a vlažnější druhé půle bez výraznějších nápadů, zasloužil by si Crash of the Titans ještě o stupínek lepší hodnocení. I tak je to ale pro mě příjemné překvapení a úsměvná vzpomínka na dobu, kdy pohádkové plošinovky vládly hernímu trhu.

Hru zapůjčil herní obchod Surtep, který provozuje online shopy surtep.cz a xbox-360.cz

Crash of the Titans
Nintendo GameBoy Advance

Sice má znovuzrozený Crash již pořádně ztuhlé kosti, ale to nic nemění na skutečnosti, že jeho nové dobrodružství díky bohu vrací tohoto chlupatého borce znovu na výsluní zájmu nejen návštěvníků zoologických zahrad.

Klasické pojetí Crashe jako za mlada. Zdejší svět je krásně barevný, nestvůry se dají ovládat a přeskakování z jedné na druhou tvoří zpestřující prvek většiny soubojů. Hra je také kupodivu delší, než je dnes zvykem, přičemž putování v kooperaci s unikátním úkrytem druha v batůžku se tvůrcům opravdu povedlo.
Ke konci hra trošku ztrácí dech a neustálé souboje trošku zbytečně potlačují vše ostatní. Pevně ukotvená kamera není mnohdy přehledná a hudba ke stylu hry vůbec neladí. Velkou výtku si také zaslouží absence internetového multiplayeru.